F7a som blöddrar på högvarv!

master_dalle

Medlem
26 feb 2009
14
0
1
Umeå
Har en F7a som blöddrar på högvarven, går bra från botten men det där allra sista vill inte ut! Plus att tomgången är lite ryckig men blir bra efter man stängt av den och startat igen!:hmmmm:

APV motorn är nybytt på legitimerad artic verkstad, antar att de ställt in vajrarna till APV motorn oxå(Har inte kollat). Tror de ska vara 34,5mm från hölje till nippel!?

Skotern är nerdrevad 2 kugg, sitter trimpipa och slutburk på den.

Kan det ha något med statorn att göra? Har inga lampor till helljuset, är inte inkopplat pga att förra ägaren försökte koppla in xenon på skotern (utan lyckat resultat), har hört att om inte alla lampor är inkopplade kan elsystemet balla ur?!

Någon som har några förslag om vad man kan testa?:hmmmm2:
OBS är endast på högvarven som den går orent!

Tacksam för svar!!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
men du har lampor som lyser till halvljuset ? inga felkoder ? då borde isåfall felet försvinna när dom lyser , prova byta tändspole
 

master_dalle

Medlem
26 feb 2009
14
0
1
Umeå
Halvljuset fungerar. Kontakterna till hellyset är borta så jag kan inte koppla in de nu, utan måste beställa hem ett par! Men kan det vara det som är felet? Visst är tändspolen uppdelad så att den kontrollerar lågvarv och högvarv så alltså behöver "hela" spolen inte vara trasig för den går ju på lågvarv och en bra bit in på högvarven innan det skiter sig!?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
tändspolen har ingen hög eller lågfartsdel , men den kan ändå vara trasig så den går dåligt på höga varv ...
 

master_dalle

Medlem
26 feb 2009
14
0
1
Umeå
Vad kostar en ny tändspole? Har inte någon som jag kan byta med bara fram och tillbax sådär!

Jag har märkt att verkstäderna vill ju inte direkt ge ut de tips de har, då jag har ringt runt en del. Är inte direkt nån expert på skoter, men man har ju gått igenom en del nu på skotern. Kan det ha någonting med att förra ägaren körde på 98 oktan och jag har bara kört skotern en timme innan APV motorn gick sönder. Och mitt iallt strulande med att apv motorn gick sönder tog bensinen som förra ägaren slut och jag tankade i 95 oktan.?
Jag kanske är ute och cyklar men skotern kanske är mappad för 98 oktan?!:hmmmm:
 

master_dalle

Medlem
26 feb 2009
14
0
1
Umeå
Hej!
Tack för alla svar angående mitt problem!
Jag hittade felet idag, Slog i en flaska injector cleaner i tanken samt tankade den på 98 oktan och nu går den som den ska:rock:
Nu blir det åka av!!