F7a tar mycket olja

Lildjymmy

Välkänd medlem
20 feb 2013
178
0
16
Luleå
Fyllde på oljan och körde c.a 2 tankar på min f7a och oljelampan lyser. Vad kan vara felet? Är det ett läckage eller finns det något känt fel om arctic cat eller bara motor i vanlig. Har en F7-04 SnoPro EFI

kingsnow

Välkänd medlem
23 jan 2010
347
5
18
Med 2% blandning så är det ju runt 1,8 liter olja så det är väl inte så onormalt. Sen varnar f7:an tidigt om jag kommer ihåg rätt

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
861
113
Kramfors
Om det går 1,8 som kan den dra så mycket ber på hur mycket full gas man kör typ djupare snö. Om man har 2% förb på led vid halsportig åkning och 3% vid mycket djupsnö uppför ja allmänt mycket gaspådrag så oljepumpaxeln står på vid gavel ofta då har man en perfekt injusterad pumparm.

Uppge körsätt på dem tankarna och exakt hur många liter tanken rymmer (bensin)också så kan vi lista ut om det är normalt eller anus.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
om den börjar varna efter 2 tankar tycker jag låter helt normalt för F7an.

Men du kan alltid kolla så att stånen med P-ändarna som går mellan spjällhus / oljepump är hel.

Går den sönder (väldigt vanligt), så stoppar den i max olja som en säkerhetsfix.

Lildjymmy

Välkänd medlem
20 feb 2013
178
0
16
Luleå
Det var Lampan som lekte sitt egna liv.... Kan man fixa så den slutar varna felaktigt och varna vid rätt mängd? (och om det med körning så var det blandad puderkörning med led)