familje skoter? vilken ska man ha?

Asa

Medlem
25 apr 2011
10
0
1
har kort skoter sedan jag var alldeles for liten men vet hur man kor och beter sig i snon...men jag har aldrig agt en egen skoter!

Vi har tva barn (1 och 4) och behover en touring skoter som kan dra kälke upp pa fjälllet och som inte fastnar sa lätt da min make inte är sa van vid skoterkorning.

Helst en palitlig karra som inte behovs meckas med eller kan meckas med utan att behova vara proffs... :D

Vilka skotrar ska man borja ens titta pa? Begagnat gar utmarkt! Den kommer att sta i stugan sa ingen sprillans ny blir det.

Nat forslag?
tack pa forhand!!

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kommer spontant att tänka på Yamaha Viking II, driftsäker, bra framkomlighet, och faktiskt skitbra ända fram till man ska leka.

Asa

Medlem
25 apr 2011
10
0
1
Tack tobbe! Ska kolla upp det. Leka far vi gora nar barnen blir lite storre!! :D

4

426H

Beror väl på hur mycket pengar ni kan tänka er att lägga. För 30-40K skulle jag föreslå en ski-doo gtx 550f eller lynx motsvarande, adventure 550f från 2005-2007. Då får ni en enkel, lättmekad maskin med modern körställning som tar sig fram bra.
Nackdelen är att den drar ganska mkt bensin och ryker mycket, så det blir inte så kul att sitta i pulkan. Men det är ju nackdelen med alla gamla skotrar.

Asa

Medlem
25 apr 2011
10
0
1
hmmm, gillar ju inte det där med rykandet...letandet fortsätter! Det finns ju tid! Tack för ditt svar!

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Vikingen är ju inte särskilt rökfri den heller. Satsa på BK-System om du ska dra kälke,då slipper du en ihjälrökt familj.

Asa

Medlem
25 apr 2011
10
0
1
BK system? Vad betyder det? HAr kort och akt skoter sa lange som jag kan minnas men nat annat an variatorremmar kan jag inte identifiera under huven.
:D

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Ett avgas system som gör att avgaserna kommer ut bakom kälken. Rör under fotsteget på skotern-slang mellan skoter och kälke-rör under kälken.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Driftsäkra skotrar som passar till familjen.
Lynx Ranger
Yamaha Viking III

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
polaris 550 sport touring tycker jag, billig o driftsäker enligt mina erfarenheter... roligare än en viking iaf

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
Jag skulle satsa på en 4taktare, går billigt, ryker betydligt mindre,, driftsäkrare bra vrid för pulkdragning. Syrrans kille har en bearcat 660 turbo som vi lånar till fjällen, osar inget när man åker bakom den,drar 1,3l/m med kälke och 3 fullvuxna,bra fjädring även med 2 på skotern, har aldrig kört fast med den trots flövatten och 1/2 meter nysnö. Det negativa är väll tyngden och något tippig i sida.