FAQ Varitator Avdragare

Höll din avdragare?

• Totalt antal som röstat
    25

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Efter massor av svordommar över klena avdragare som blir krokiga. Så testade jag en annan lösning.

1. Kapade den krokiga lilla pinnen på avdragaren.
2. Lindade gängtejp på avdragarens gängor.
3. Ställde upp skotern på högkant så variatorns bulthål kom uppått.
4. Fyllde upp bullthålet med kokande vatten.
5. Gängade i avdragaren och drog med mutter snurra tills de sa pang och variatorn släppte.

ETT VARINIGENS ORD.
Varmt vatten gör ont att få i ansiktet, skyddsmask för dem som är rädda om hyn.

Hydropress är fina grejer och med lite värme för att vidga metallen lite så gick det kanon. Trots en billig skräp avdragare som "kroknade"

Tack till Svensson på skoterdepån i strömsund för detta tips.

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Jag lånade en avdragre av grannan och den fungerade fint.. Vart inte en repa på den. Använde du fett på den??

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Annars fungerar det med en bult som man borrar hål igenom och sätter dit en fettnippel sen är det bara ta fettsprutan och dra lös variatorn. nackdelen är att det blir en del fett som inte är så roligt att få bort.

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Många gör det felet att man bara drar och drar, sätt lite fett längst fram på avdragaren gänga in den tills det börjar gå lagom tungt, ta sen en hammare och knacka på avdragaren ett par gånger prova dra lite till och knacka igen, ännu bättre om man har en muttermaskin

R

Robin

Vanligt pissljummet vatten funkar också lika bra, så man slipper allt onödligt kladdande med fett..

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Jag lånade en avdragre av grannan och den fungerade fint.. Vart inte en repa på den. Använde du fett på den??
Fett är säkert bra, men ett jädra pyssel att få rent, och drar man sen ihop allt efter variator fix och råkar ha fett kvar i gängan på veven så riskerar man att spränga veven. Gjort liknade på en bil tidigare...
Så hädan efter håller jag mej till vatten om det *****s.

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Hydraulolja lämpar sig till detta oxå. det är ju gjort för att stå emot tryck, och inte komprimeras lätt. jag har Originalavdragare, aldrig haft bekymmer. smörj in och dra, pang lös :)

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Krökte några avdragare på min F7'a, testade med fett, vatten olja och diverse. Innan det fick bli gasen på den.

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Om variatorn som i mitt fall sitter som gjutet och man på nått sätt vill med hjälp av hydralisk tryck få lös den, ser jag inga alternativ till muttersnurra, dvs om man inte e polare med stålis som kan både dra i spärrskaftet och hålla emot variatorn så inte motorn snurrar.