Farsan söker nyare skoter, max 70 papp

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Som rubriken säger, farsan funderar på att byta bort sin Polaris Xc500 för en nyare, lättare skoter.
Han är alltså 44 år, och morsan är helt ointresserad, så det är ingen touring eller nåt han är ute efter, utan en modernare sportmaskin.
Priset är satt till max 70 000, så det borde väl gå att få en ganska fin skoter?

Vad tycker ni han ska ha?
Han tycker det är roligast att köra ospårat i djup snö, men det ska nog ändå vara en kort maskin pga vi bor i Skellefteå så det är inte alla år det är så mycket snö, och det blir mycket led ändå.
Men den ska ta sig fram bra och vara rolig i puder, men samtidigt vara lätt och ha bra fjädring.
Inga remsprängarmaskiner, och bra bränsleekonomi är ju alltid välkommet.
Effekten bör väl ligga runt 100- 140 hk antar jag, mer är nog inte nödvändigt.

Jag funderar om inte en Ski-doo TNT XP skulle passa ganska fint, eller en Lynx rave 600 typ -09? Vad tror ni om dom, några kända fel? Kan en sån gå lös för 70?
Eller ska han ha nåt helt annat?
Alla förslag är välkomna, gärna med motivering.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
En TNT med 44 stämmer bra in på den körstilen ja.
70k, tja dom ligger ju runt det.
103 hk är det ju också så.

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
ja rekomenderar nog en maskin med 600 sdi motorn, gryymt bränslesnål motor på 116häst, rätt inställda variatorer ska dom inte dra nå mycke rem alls.

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Vilka skotrar och årsmodeller har SDI-motorn då? Som jag fått för mig det så har 09ans TNT XP SDI, men inte 08an?
Vissa säger att SDI'n rapplar mer än den vanliga TNT'n (förgasare?), vad är det som gör den bättre? Är det stor skillnad på bränsleförbrukningen?

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Finns inga TNT SDI i Sverige.

SDIn har rätt många komponenter som blir insprutningssystem - fler saker som kan gå sönder/fela - Behöver dock inte göra det.
500ss har förgasare, rätt simpelt - Kan så klart också fela.

TNTn drar inte heller särskilt mycket bränsle, 2-2,5-3 liter per mil, men kan väl kanske vara mer än SDIn - Jag vet inte.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skulle rösta på en Renegade, eftersom han gillar att åke bredvid leden ibland.
Den lite längre mattan hämmar ingenting på leden, gör snarare så att den går lite mer komfortabelt.
Skulle helt klart satsa på en SDI, fin motor med få problem som går billigt.
Har sett att det finns några stycken Renegade -08:eek:r på blocket för strax över 70.
Ligger ju några tusen över uppsatt maxpris, men då får man ju i gengäld nya Xp-chassit istället för rev-chassit.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
TNT/SDI/600HO är en skoter för vanligt folk, och normalt bruk.
RS är mer för tävlingssyfte och ruffriders.

Sen finns ju XRS vilket är lite av en blandning kan man väl säga.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Typ en sådan då? http://www.blocket.se/vasterbotten/Ski_doo_renegade_600_sdi_36186599.htm?ca=2&w=1&last=1

Fast jag tror vi måste hålla oss under 70, det är nog absolut maxbudget. Snarare så att 65 är budgeten, men går att pressa till 70.
Vad säger ni, dom som inte är SDI, det är förgsarmotorer? Typ en TNT? Vad är skillnaden mellan en TNT och en RS typ -09?

Precis...
Tycker inte TNT:n verkar ligga just nå lägre i pris...
Borde gå att pruta ner en renegade för 75 till 70...

De tusenlapparna extra man skulle betala för en Sdi tycker jag det är värt...

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
en förlängd z1 -07 gått under 100 mil! tar sig grymt bra i lössnö och otroligt lite bränsle, nyskick
Mvh oskar