Fast M-10 på en Rx-1..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej,

Lite fel land o posta i, men någon kanske har något svar..;)
Ligger o dealar över en Fast M-10 boggie med öhlinare o engans dämpare..
Den är 307 lång men följer med förlänging till 345..

Nu till frågorna:

1. Är detta en bra boggie, påminner mycket om RCG boggien från lynx..
2. Någon som testat denna på en Rx-1a?
3. Är det värt pengarna..? Fått bra pris tycker jag under halva nypris från USA iallafall =)

//Rasmus

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Mycket bra boggie som tål att piskas har fått jävligt bra betyg.
går jävligt mjukt å fint efter leden men tål ändå att hoppas med ju hårdare smällen är desto hårdare blir dämparn.

Tror dock det var den här eller m12 som gick sämmre i lössnö kommer inte ihåg exakt.

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Har hört att det är en jäkligt bra boggie men till en viss gräns, att den när man passerar den gränsen så tvärbottnar den. om ni förstår vad jag menar. har visst nått med geometrin i m-10:an att göra.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har hört att det är en jäkligt bra boggie men till en viss gräns, att den när man passerar den gränsen så tvärbottnar den. om ni förstår vad jag menar. har visst nått med geometrin i m-10:an att göra.

S.k "falling rate" på fjädringen. Progressiva fjädrar som skall kompensera för att det blir flackare kurva på hopptryckningsgraden av dämparen i förhållande till hur mycket fjädringen trycks ihop. Funkar bra tills den passerar gränsen X och då smackar den i botten, rejält.

Men jag kan ha missat nåt då jag läste om det för ett tag sedan.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Gärna mera info om boggien då jag suttit och läst på USA forum (TY4) Där verkar den få väldigt varierad kritik..
Vissa lyfter upp den till skyarna medan andra säger att den är ren skit.. :hmmmm2:

Dock är det rent ledsnack som dom pratar om, verkar som en boggie som klarar normal/lite tuffare ledkörning grymt bra,
Men kör man o hoppar ska den vara ren skit.. :(

Har dock inte hittat ett skit om lössnö körning..? Så vädjar till er som har någon erfarenhet av den till någon info..?

Det jag läst säger att den har en geometri så den är hårdare kopplad än Pro-Action boggie'n.. :stupid:

Ajaa..
Är det en bättre boggie än Pro-Action skiten som sitter på nu?

//Rasmus