Fastrostad sekundärvariator Pantera -92

svebba

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Sundsvall Sverige
Hej!
Jag lyckas inte ta lös sekundärvariatorn på min Panthera 440 92. Sitter som berget på axeln. Problemet är att den rörliga skivan (innersta) är sliten och ska bytas. Har någon ett bra knep för att få den att släppa?

MVH
Lasse S

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Sv: Fastrostad sekundärvariator

Tyvärr kan din enda utväg vara att ta fram vinkelslipen. Jag fick kapa bort skivorna och ta bort allt in till hylsan för att sedan göra ett snitt i den och bända bort den med ett järnspett. Inget smörjmedel klarar det!

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå

har du tillgång till gas svets så kan du prova att värma sekundär axeln på variatorn så ska du se att den släpper

Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38

har du tillgång till gas svets så kan du prova att värma primär axeln på variatorn så ska du se att den släpper

För att undvika missförstånd, vad är en "primäraxel" på en sekundärvariator?

Patrikbergman

Aktiv medlem
13 feb 2008
60
0
6
arvidsjaur

min sekundär går också trögt. Men det brukar funka med några svordomar, smörjmedel och så juckar man variatorn fram och tillbaka samtidigt som man sliter. Svettigt..

B

Biosteel

tydligen så får man inte skriva fel här för så fort det händer så är dom som hökar för att man skrev fel :evil::mad::confused:
tänker man på att skriva rätt så blire nog mindre missförstånd

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund

Prova de "snälla" lösningarna först. Hjälper inte det får du använda min lösning. :evil: