Feedback på skoterköp, vilken, varför och för hur mycket?

Hloddovic

Aktiv medlem
1 okt 2012
84
0
6
Örnsköldsvik
håller på att hjälpa en kompis som ska köpa en ny skoter, han har inga direkta krav, förutom att det ska vara så lite skruvning som möjligt, backväxel, och prislappen ska landa någonstans mellan 60000-90000...

jag vill ta lite hjälp eftersom jag är rädd att jag bara kollar på sånt jag skulle vilja ha, och inte vad han vill ha.. ja, ni förstår vad jag menar..

har kollat på lite 4-taktare, för dom motorerna är väl mindre underhåll på än 2-taktare?

inga touringmaskiner, och inga racingmaskiner, heller inga moddade grejer, så ös förslag och motiveringar över mig tack!?

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
kanske en mitt emallan alla dom dära typ ski-doo rennegae - arctic cross fire, mm.

finns inga skotar som inte går söner den dagen då köper ja en ny skoter haha.

frågan är ju kan han alls skruva sj eller kan du det?

90K får man en rätt ny skoter för leta efter en med få mil , å motor garanti

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Ungefär som att ge tips om kläder utan att veta om man pratar med en man eller kvinna!

Så kanske du ska berätta vad för slags körning personen är ute efter!

Låter iaf som att han bör ha en skoter med motorgaranti.. Och eftersom jag försökte få sambon att köpa en rmk 600 11a eller 12a när hon gick i bytartankar men misslyckades så kan jag försöka övertala er till ett sådant köp istället;) dock osäker på hur många års motorgaranti det är på 11ans modell..

SkidooMatte

Välkänd medlem
2 nov 2011
320
0
16
Piteå
www.youtube.com
Vill du satsa på en skoter som du inte behöver skruva nå i så skulle jag rekommendera Arctic cat (väldigt pålitliga motorer) eller Yamaha.
En Yamaha Nytro ex, Mycket pålitlig motor, lite remslitage,mindre buller än en 2T,lägre soppaförbrukning osv.

Hloddovic

Aktiv medlem
1 okt 2012
84
0
6
Örnsköldsvik
ja, det är mest ledkörning det handlar om, och främst hemmavid, någon sväng till fjälls också. har varit inne på Nytro och arctic turbo.. han själv gillar polaris lite mer, men har nämt att han hört att polaris 800 mellan 2008-2010 haft problem med motorerna, jag vet inte..