Fel bensin i 600 sdi?

Viktorkero

Medlem
20 feb 2016
20
0
1
pajala
Råkade hälla i oljeblandad bensin"2%" i min Ski doo expedition 600 sdi.
Tanken var nästan tom och jag hällde i ca 5 lit.
Är det skadligt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
Nej de går bra de finns folk som kör uppimot 0,5-1 % i tanken hela tiden. Den enda risk att köra olja i tanken hela tiden är att spridarna sätts igen.
 

Viktorkero

Medlem
20 feb 2016
20
0
1
pajala
Den startar men slocknar nästan omedelbart.
Grejen är att dottern körde fast skotern så den lämmnades att stå ganska kraftigt lutandes åt vänster några dar.
När jag skulle köra upp den så startade den inte, det var då jag fyllde i den oljeblandade bensinen eftersom tanken nästan var tom.
Därefter gick skotern igång och jag körde fram den en bit varpå den slocknade.
Nu startar den men slocknar nästan omedelbart.
Tilläggas kan att jag nu fyllt i ren bensin samt skakat om maskinen så de borde nog ha späds ut.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har svårt att se att din 5 liters oljeblandade soppa ska göra så den slocknar direkt.

Men eftersom det är en SDI så kan det ju vara batteriet som spökar ?
 

Viktorkero

Medlem
20 feb 2016
20
0
1
pajala
Det kan nog stämma att det är batteriet som har för lite ström, jag vevade ju startmotorn en hel del innan jag fyllde i bensinen.
Har satt batteriet på laddning.
Det var isåfall något nytt för mig att motorn inte går ifall batteriet är för svagt, jag trodde att bara man får igång motorn så går den. Så var det ju med dom gammla motorerna.
Är det måntro annat med dessa nyare motorer?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Det kan nog stämma att det är batteriet som har för lite ström, jag vevade ju startmotorn en hel del innan jag fyllde i bensinen.
Har satt batteriet på laddning.
Det var isåfall något nytt för mig att motorn inte går ifall batteriet är för svagt, jag trodde att bara man får igång motorn så går den. Så var det ju med dom gammla motorerna.
Är det måntro annat med dessa nyare motorer?
Precis som 800PSR säger så är SDI väldigt känslig med batteriet.
 

Viktorkero

Medlem
20 feb 2016
20
0
1
pajala
Har laddat batteriet ca 2 timmar. Provade starta och den gick kanske något längre än tidigare innan den slocknade.
Jag laddar vidare batteriet så får vi hoppas att det löser sig.

Tilläggas kan att det piper en varningssignal i ca 1 min efter att skotern slocknat.
Det blinkar även en röd varningslampa samtidigt som det piper.
Har ingen instruktionsbok så jag vet inte vad lampan betyder men det är en röd lampa där det visas en pil upp och en pil ner samt 3 parenteser på vardera sidan om pilarna.
Någon som vet vad den lampan betyder.
 

Viktorkero

Medlem
20 feb 2016
20
0
1
pajala
Nu har jag laddat batteriet i 6 timmar och enligt min ctec laddare så är den fulladdad.
Problemet kvarstår dock, motorn startar men slocknar omedelbart, har även provat ge gas men då startar den inte alls.
Provade ta upp tändstiften och dom var helt blöta, hör att pumpen går ett tag efter startförsöket så det är kanske därför

Någon som vet vad varningslampan samt pipandet som jag beskrev i föregående inlägg betyder?
Det finns ju även en varningslampa för batteriet, borde inte den lysa om batteriet är slut?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Lita inte alltför mycket på vad laddaren indikerar, mät batterispänningen med en digitalmultimeter istället.
Ett dåligt batteri kan bli dåligt på många olika sätt och det har hänt mer än en gång att både "intelligenta" laddare och inbyggda batteriövervakningssystem blir lurade av batterier som inte uppför sig som konstruktören trodde att de skulle göra när de blir gamla.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
449
12
18
Har du kört sdi tom så är det full tank som gäller för att få pumpen att suga bränsle.
 

Viktorkero

Medlem
20 feb 2016
20
0
1
pajala
Har nu laddat batteriet hela natten men det blev ingen skillnad, provade även med en startbooster utan framgång.
Faktum är att nu startar skotern inte överhuvudtaget, tidagare gick den igång men slocknade.
Har kollat att den ger bra gnista på bägge stiften, dessutom är stiften blöta så den verkar få bensin.

Kan givetvis fortfarande vara något med battriet men då borde den väl ha startat med boostern, eller?

Är tacksam för all förslag ni kan komma med!!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
De kan fortfarande va luftficka på bränslet till pump. leroy nämnde ju full tank och de kan vara viktigt. Att stiften ser blöta ut kan man inte dra några säkra slutsatser på. Testa ge den en sup i varje tändsiftshål och startar den till på det så är de soppa relaterat.
Häll i 2 matskedar soppa i varje tändstiftshål och skynda dig gänga dit stiften skit i att dra fast dem för att spara tid.
Ge lite gas när du startar den på supen.
När man kört soppatorsk kan de hjälpa blåsa upp ett övertryck ( med käften) i tanken för att hjälpa pumpen dra åt sig soppan.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
byt stift först och främst, fast dom ger gnista så kan dom vara slut. och när du byter stift så drar du den tom, alltså tändning av och dra kanske 5 drag eller tills du ser att det inte sprutar soppa ur tändstiftshålen, och dit med nya stift och testa veva igång den
 

Viktorkero

Medlem
20 feb 2016
20
0
1
pajala
Jag gjorde som boostIII föreslog och hällde lite bensin i cylindrarna och då tände den till direkt. Därefter hällde jag i ytterligare lite och då gick den i några sekunder innan den slocknade.
leroy hade nog rätt den har troligtvis blivit torr och därefter har pumpen inte sugit
Jag kunde bara inte tro at det var det som var problemet eftrsom tändstiften var plaskblöta.
Alltid lär man sig något nytt:bigsmile:

Hade ingen bensin hemma men imorgon ska jag tanka den full så är det förhoppningsvis bara att tuta och och köra.

Stort tack till alla som svarat mig i denna tråd och kommit med goda råd.
Har lärt mig massor:bigsmile: