Det är många motortillverkare, inte bara i skoterbranschen utan även i bilar, som har haft stora problem med tändspolar som sitter monterade direkt på tändstiften. Det är svårt att få dem att tåla miljön med vibrationer och värme från motorn. Alla känner väl till vilka bekymmer Saab hade med sina tändkassetter på 90-talet (de tillverkades av firman SEM i Åmål, som för den delen också hade stora problem med tändspolar till Husqvarna motorsågar), och VW och Audi har fått återkalla många bilar för allmänt tändspolebyte. Bara som exempel.
Pirattändspolar brukar man alltid ha anledning att vara misstänksam mot. Förutom allmänt dålig kvalitet - dåliga plastmaterial som spricker osv - så är det vanligt att elektriska data inte stämmer med motsvarande originaldel. Man kanske snålar så mycket som möjligt med tunnare tråd i lindningarna eller aluminium istället för koppar vilket ger för höga resistanser, använder sämre och tjockare plåt i järnkärnan vilket ger stora magnetiska förluster, osv osv. Ofta är en pirattändspole inte ett dugg bättre än vad som behövs för att motorn överhuvudtaget ska gå.