Felkod 1353 (pro rmk 800, 2013)

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Fick senaste repan fram felkoden 1353 (knacksensorn) flertalet gånger, stänger av och startar så går den bra ett tag men går in i dET läge vid högre belastning och varvtal, när jag fiskör på mellanregistret så är det lugnt. Var skall jag börja felsöka? :confused:
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Knock Level Cylinder 2 (PTO)

Felkoden borde vara en siffra till. Exempelvis 1353 0 eller 16.
Där 0 är Maximum Detonation Correction Limit Reached och 16 är Knock Above Critical Level

"Detonation Protection (DET)/RPM Limit
When DET is sensing and taking action to reduce
detonation, the driver may notice a drop in engine RPM
and/or reduced performance.
The ECU will illuminate the instrument cluster check
engine LED and display “dET” on the LCD screen
whenever the DET system is active.
If the ECU determines the detonation cannot be controlled
by normal means and further operation may cause engine
damage, the check engine LED will flash, the instrument
cluster will display “dET”, and the ECU will limit the
maximum engine speed to 6,500 RPM. The RPM limit will
remain active until the driver turns off and restarts the
engine.

If the detonation RPM limit occurs, a diagnostic trouble
code (DTC) will be registered. Digital Wrench will display
one of the following codes: 1352/0 (P1336), 1352/16
(P2336), 1353/0 (P1337), or 1353/16 (P2337)."


Googlade en sekund och fick upp hur mkt information som helst..


finns även en annan tråd angående det på forumet.
http://forum.snowmobile.se/archive/index.php/t-63639.html?
 
Reactions: trixa

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Fotade av felkoden och du har rätt på raden under står det en 0:a... Kollar på sidan 189 i servicemanualen och gör det jag kan där utan digital wrench men mottar gärna lite tips...
 
Reactions: Barre och trixa

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Fan... bytt knacksensor, rengjort avgasventilerna, kollat att inget är löst och igentäppt... Höftade dock 21nm när jag skruvade dit knacksensorn, men fortfarande dET...
 
Reactions: trixa

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Never endig story!
Var in på verkstan och han:
Drog knacksensorn till rätt moment
Justerade TPS
Skruvade upp oljepumpen (vilket jag trodde var gjort av förra ägaren)
Kollat bränsletrycket
Haft isär spridare och kollat efter luftlekage
Testade en provtur och fick felkod 173-0 (avgassensorn)
Böt den och nu ger den felkod på knacksensorn igen...
Vad göra? Bytt kolvar till Wössner för 30mil sedan.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kolla noga att det inte är något kabelfel mellan knacksensor och styrdon (t ex skadad kabelstam, glapp eller fukt i kontaktdon osv). Oftast är kabeln till knacksensorn skärmad, och kablagetillverkare i fordonsbranschen lyckas inte alltid bra med skalning och anslutning av sådana kablar.

Signalen från knacksensorn är en svag analog signal som är känslig för störningar från t ex tändsystem eller spänningsregulator, så åtminstone teoretiskt sett skulle dåliga jordningar, kablar som är olämpligt dragna (t ex om kablar till CDI-boxen eller tändspolen ligger nära intill knacksensorkablaget) etc kunna ställa till problem.
 
Reactions: trixa

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Hade samma problem då jag satt i wössner kolvar, höll ca 30mil sen hade kolvbulten blivit glapp mot kolven. Fabrikationsfel, fick nya efter reklamation.
Då varnade skotern för knackning direkt man gasade på. Ska nog ha ett filmklipp på kolvbultsglappet nånstans..
 
Reactions: Barre