Felkod 30 och 22 på Nytro..

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Det började med en felkod 22, en givare i luftburken. Bytte den samtidigt som jag bytte startreläet som oxå börjat strulat. Efter ca 5-10 mil så tvärdog skotern och felkod 30 visades på displayen. Provade att starta den igen å den gick som en klocka tills nästa gång den stannade. Efter en dags körning i fjälls så kom jag tillbaka till stugan och kollade upp vad det var för felkod.. Dåligt oljetryck! Är lite skeptisk till att det är dåligt oljetryck, den kunde gå en hel dag innan den började strula. Har nu bytt olja och filter och varit ute å kört men den beter sig likadant ändå.. larmar på 30 och ibland på 22. Tror på glappkontakt men vore kul att höra om någon annan varit med om samma sak. Skotern är en 2010 som gått knappt 500 mil och är servad som den ska och inte sönderskruvad, har haft den sen ny.. Lite jobbigt när den får för sig att stanna 20ggr på 2 mil å sen går den klockrent i 10 mil..

Jeppeman

Medlem
23 feb 2010
38
0
1
Härnösand
Har liknande problem på min Venture Lite, men då enbart då man kört en sväng och ska stanna för att stå på tomgång, då kommer felkod 30 upp och motorn dör.
Yamahacenter i Sundsvall påstår att det är en oljekanal som sitter igen och vill ha 20 000+moms för att riva motorn men eftersom jag kört många mil med problemet så borde den ha skurit för längesen om det varit det felet.
Har du kollat oljetrycksgivare? Den går att mäta upp, kan kolla upp vilket värde den ska ha då jag kommer hem från jobbet om du vill testa det.

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Japp det fick jag, tack så mycket. Mycket intressant läsning. Var in å beställde en ny oljetryckskontakt och kabeln som sitter mellan kontakten och kabelhärvan så får vi se sen om de blir någon skillnad.

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Har varit ute och åkt idag. Provade först att spruta kontaktspray på en del kontakter bla databoxen som sitter längst fram. Blev inge bättre, den han inte ens att bli varm så lampan slocknar innan den stannade. Felkod 30.. då tog jag isär kontakten till kabeln som går ner till oljetryckskontakten och körde så men samma sak.. går ett tag sen stannar den. Alltså borde det inte vara fel på oljetryckskontakten. Tog isär kontakten till givaren som sitter i luftburken men den stannar ändå. Får ibland felkod 30 ibland 22 och ibland ingen alls när den stannar.. oftast dör den av men kommer igen så skotern stannar liksom inte utan den bara dör av en sväng. Har även provat en annan databox från polarens 2012:a men samma sak.. Börjar få slut på ideer.. Någon som har något tips som jag kan prova? Alla tips är välkommen för nu har jag börjat ledsna..

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Kan berätta att det var kabelhärvan som hade skaft emot motorblocket alldeles innanför primären.. oljetrycksgivarkabeln låg och tjuvjorda.. men nu går den igen =)