felkod 43 på Nytro, vem designar dessa maskiner?

Foureyes

Medlem
2 mar 2012
18
0
1
Östersund
så har jag lärt mig nåt nytt. Efter ljuvlig myrsurf i djupsnö följt av en natts vila var skotern död. Gul lampa och Error 43. Då går den inte att starta och dan är förstörd.

Efter att ha googlat runt med låååångsam uppkoppling i fjällen landade domen på fukt i bränslerelät. Lätt att lösa om man har med sig ett varmt garage i ryggsäcken. Har man inte det blir det McGyver för att torka upp elkomponenterna.

Några frågor dyker upp:

- Vem har satt elgrejerna rakt nedanför luftintaget och sen satt dit saker som inte tål vatten?
- törs man sätta igen luftintaget med mesh? Skotern gick het i våras så mycket luft verkar behövas.
- Om nu Yamaha är det driftsäkraste alternativet, hur törs ni andra lämna varmgaraget och åka i terrängen?
- Skakar Yamahacenter fram ett nytt relä innan midsommar?

/

U

userdeleted

Råkade ut för exakt samma sak för en vecka sen. Läste någonstans att man kunde värma relät med handen, men använde hårtorken istället, värmde ca 2 min sen funkade det klockrent igen. Körde en hel dag och det hände igen nästan morgon. For sedan till åf och hämtade ett nytt relä. Frågade åf om mesh inför luftintagen funkar, tydligen ska inte det ha hjälpt så mycket. Fick dock höra av en polare som var hos åf att yamaha har ett nytt relä på gång.

Fille.

Välkänd medlem
5 apr 2008
366
0
16
Fick detta problem idag och för några dagar sedan. En sak som fungerar är att vrida av och på nyckeln en jäääääävla massa gånger, till slut går det igenom frosten(?) som bildats och man hör bränslepumpen gå igång. Sedan är det bara att starta skotern och vara glad tills nästa gång det händer.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Brorsan råkade ut för detta i helgen, tog bara lös relät och värmde det i handen 1 min sen funkade den klockrent.

Men håller med dig väldigt dumt ställe att sätta ett relä.

Foureyes

Medlem
2 mar 2012
18
0
1
Östersund
Yamahacenter i Östersund överträffade sig själva idag. De tog ett relä ur en annan maskin och visade exakt var det sitter. Är man på min tekniska nivå så behövs det. Hade rotat på fel plats detta relä sitter mitt fram inte på sidan med batteri, startrelä och annat elektriskt.

Nu bär det av till fjälls för att byta relät och åka en sväng.

thebear

Medlem
13 dec 2008
40
0
6
Mitt i naturen
Har hört historier om människor som till och med pissat på relät i ren ilska/desperation för att få det att funka ;P

Det hände titt som tätt i mellandagarna när det var -38, värmde med händerna om inte eluttag fanns, men jag hade el så satt jag en kupevärmare under huven en kortare stund. Riktigt pissjobbigt fel, och om Yamaha släpper en uppdaterad variant så hoppas jag dom går ut med det så alla kan byta för en hyffsad peng.

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Då har ni inte sett reläet och jordningen på Skido REV. Håller knappt en säsång utan problem.

Förmodligen blir många av framtida skotrar ståendes och skrotas på grund av elektronikfel. Vet inte varför det ska vara så svårt att tillverka bra fordonselektronik.

Jag kan tänka mig att har man skotern i varmgarage +20 grader ena dagen och sen står ute i -40 grader nästa dag så måste det ju bildas fukt när daggpunkten passeras.

Och trailas skotern i saltdimma efter bilen många mil kan det säkert också bli problem.

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Hade själv samma problem ifjol, dagen innan var det strax under noll och sedan dagen därpå -25. Försökte då värma reläet men värmde fel, de har flyttat fram startreläet längst fram på 2012 maskiner.

Påtalade detta för mekanikern vid servicen och fick ett nytt relä inmonterat lätt "moddat" med en silvertapehuva :) Om det funkar vet jag ej har ej haft såna temperatursvängningar sedan dess. Fick dessutom behålla det gamla reläet som nu följer med i fickan.

Var själv osäker på hur man tog lös reläet utan att skada det, men det är inga konstigheter bara att dra rätt upp utan att behöva trycka in några spärrar. Bara att värma det i handen ett par minuter så funkar det igen. Men håller med om att det INTE ska behövas.

PS. det var ingen skada på det gamla reläet, det blir ändå kondens inne i reläet som sedan fryser. DS.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Ja reläna är inte tätade så de kan krypa in fukt bara gå lös med silikone så slipper man problem med detta
OBS startrelät kan man lägga på lite fett i kontakten så blir dom lite mer motståndskraftig mot vatten som rinner ner i relät och fryser.

Startrelät sitter på samma ställe på alla nytros. Är bättre tätade på nyare

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Startrelät sitter på samma ställe på alla nytros. Är bättre tätade på nyare
Det jag läst mig till och tittat i äldre servicehandböcker på just äldre nytros så står det att startrelät är det andra sett framifrån. Men på min 2012 så är det relät som sitter längst fram som jag tidigare skrev om. Nu kan det ju vara så att tryckfelsnisse varit framme i servicehandböckerna annars bör mitt resonemang stämma ;-)

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
Silicon leder väl stöm.? Däremot vet jag att många som kör miniracing (radiostyrt) att dom tätar med vacelin

Einnor

Medlem
31 dec 2011
14
0
1
Gällivare
Fick ett nytt elektroniskt relä som jag skulle testa av Yamaha hallen i Gällivare,verkar då funka så här långt i alla fall.