Felsöka mätare

Konta Kinte

Ny medlem
7 mar 2021
1
0
1
38
Strömsund
Tjena! Jag är ny på det här med att äga skoter och jag är inte så bra på att meka så förklara som att ni tilltalar en tioåring:)

Jag har en Ski doo gt 500 1999. Tempmätaren ger inget utslag.
Det går tre kablar till mätaren. Gul, svart/gul och grön. Jag tror gul är spänning, svart/gul är jord och grön går till termistorn i toppen som även den har en svart/gul kabel.
Jag har testat att koppla batteriet direkt på mätaren, minus på svart/gul och plus på grön, och då ger mätaren fullt utslag.
Jag har kontinutet i grön kabel mellan givare och mätare. Givaren ger olika resistans kall och varm
Det är allt mellan 10V och 16V mellan gul och svart/gul och mellan gul och grön på mätaren beroende på vilken dag jag mäter.
Jag är osäker på vad det har varit mellan grön och svart/gul men 0V till 2V kanske.
Jag har testat att koppla ihop anslutningarna till givaren med varandra med det gav inget utslag på mätaren.
Spänningsregulator/likriktare och batteri är bytt.
Fram- och baklyse blinkar och har sig ibland men funkar för det mesta så fel på stator är väl det man läst ska kunna vara boven.

Någon som har något förslag på vad mer man kan testa?
Det verkar vara dåligt med säkringar. Jag har sett en till startmotorn och sen ska det tydligen finnas en till tankmätaren under dynan. Finns det fler?

Hur är det egentligen det fungerar? Jag tänker att gul leder spänning till mätaren, det blir ett spänningsfall mellan gul och grön och sen ett spänningsfall över givaren alltså grön och svart/gul. Ju högre temp desto mer resistans i givaren desto större spänningsfall. Större spänningsfall över givaren ger lägre spänningsfall mellan gul och grön, större mellan grön och svart/gul och mätaren ger utslag? Så tänker jag i alla fall men det är uppenbarligen fel eftersom jag läst att om man kopplar ihop kablarna till givaren så ska mätaren ge fullt utslag och det blir ju motsatsen.

Bränslemätaren ger heller inget utslag, mer än ett litet dödsryck ibland när den är fulltankad, men dit har jag inte kommit ännu så jag har inte börjat felsöka.