Film: Att slipa variatorskivorna?

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
[video=youtube;9MlykSpNZrg]http://www.youtube.com/watch?v=9MlykSpNZrg&feature=related[/video]

Ja vad tycker ni om detta då?

Själv anser jag att tillvägagångssättet var ren idioti, som det står i kommentarerna handskar på vid arbete med en snurrande variator..njae..

Sen att slipa variatorskivorna är väl en av de dummare idéerna man kan få, Dom ska väl ha en form av polerad yta, inte slipad?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du ska INTE göra sådäör:p..fyfan vågade inte ens kolla på den asså...

nejnej du får ett bättre grepp i remmen om du tar fint papper och RUGGAR ytan som föregående säger..gjorde de på min och fick riktigt bra remgrepp

släng_å_häng

Välkänd medlem
16 nov 2009
122
0
6
Umeå
nja det där kan ju inte vara så genomtänkt framförallt så förstår jag inte varför det där skulle bli bättre heller, visst det blir ett betydligt bättre fäste för remmen när man slipar primären inför starterna och har själv provat på det men dels så hade han ju ett riktigt riktigt fint sandpapper och dessutom blir ju slipspåren åt samma håll som remmen skall gå och han skriver ju själv "polering av variatorn" polera? vadå för? förmodligen sämre fäste skulle jag vilja säga av det där, känns ju mer som att OM man ska rugga upp primären så är det bara att ruga kors och tvärs eller diagonalt gentemot remmens rotations bana, inte med 1000 kornstorlek på sandpapper med primären på 2000varv.... menar inte nu att man ska ha 60s och köpa ny rem varannan start heller=)

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
Så gör jag jämt när jag ruggar upp skivorna men inte med handskar! Handskar hör hemma i de fina salongerna:becky:

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Det fastnar en del rester från remmen på skivorna, kanske det han polerar bort.
När det gäller handskar så har han bara kinky gummihandskar... skulle den fastna så lär ju inte hela karln åka med in. Såna handskar tål inte mycket innan dom bara är skit.

Men visst... sådär ska man ju inte göra :)

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Det där är idioti, man ska INTE polera Variatortskivorna, vill man polera utsidan av variatorn, fine, men skivorna ska vara lätt lätt ruggade för att greppa remmen. Men ha i åtanke, ifall den blir för ruggad kommer den att vara som en rasp mot remmen ifall de nån gång går för tungt i föret, tex nu i påsk. Idioti kanske är ett grov ord, men han borde iaf ha tage av sig handsken, oavsett vad den är gjord av.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Någon tanke måste han ha för att ens tänka på det där. Stod det någon förklaring?

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Ides inte se filmen men, han kanske slipar bort vågorna som brukar bli längst ner, då måste jag säga att det var rätt smart!! Jag ska testa det nästa gång jag nött dem. HE HE