Finns det problem med Wössnerkolvar?

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Lämnade in bottendelen av motorn på motormecano idag för koll av vevaxel.

Berättade att jag tänkt stoppa in Wössnerkolvar pga allt bra man läst om detta märke.

Han avrådde mig starkt från det. Han berättade att dom fått in flera kolvar som fått ovalt kolbultshål.

Han tyckte jag skulle stoppa i Proxkolvar i den lilla 600 ves motorn.

Vad säger ni om det?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Det kanske bara är en viss batch av kolvar som det är problem med?
Efter tidigare erfarenheter, speciellt på 600 ves som jag har skruvat mycket i så har jag aldrig hört talas om att det varit problem med det märket

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
jag tror han menade allmänt till alla skotermärken.
Jag har aldrig hör de felet heller med wössner men du borde hålla dig ifrån smidda kolvar i vilket fall. Köp Prox. Prox ProX Pro-x och allt vad dem heter kan vara olika kolvtilverkare. Men om du köper från denna fabrikant (länk) så är de de bästa gjutna du kan hitta minst lika bra som org de har yberbra kolvringar.
Varför jag rek gjutna är din motor inte är känd för att spräcka kolvar och cylindrar och då är smidda onödiga. Gjutna håller bet bättre (i din motor) och de är mindre risk för kallskärning med dem.

http://www.pro-x.com

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Jag har aldrig hör de felet heller med wössner men du borde hålla dig ifrån smidda kolvar i vilket fall. Köp Prox. Prox ProX Pro-x och allt vad dem heter kan vara olika kolvtilverkare. Men om du köper från denna fabrikant (länk) så är de de bästa gjutna du kan hitta minst lika bra som org de har yberbra kolvringar.

Varför jag rek gjutna är din motor inte är känd för att spräcka kolvar och cylindrar och då är smidda onödiga. Gjutna håller bet bättre (i din motor) och de är mindre risk för kallskärning med dem.

http://www.pro-x.com

Tack för dit kunnande 😃.
Menar du att om jag söker på art 01.5603.000 som är nr på mina kolvar på eBay, så kan det vara olika tillverkare?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Tack för dit kunnande 😃.
Menar du att om jag söker på art 01.5603.000 som är nr på mina kolvar på eBay, så kan det vara olika tillverkare?

Nej de ska inte bli fel om du tar best nr. Du ser även om du får den gulsvarta kartongen för de är typiskt för äkta Prox.