Firecat 500 -03

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Ge mig lite allmän info om denna modell.
Har hört att vissa byter cylinder + kolvar vid 500mil?
Chassit är urkasst på dessa 03or?


Kring vilket miltal skulle första kolvbytet vara revelant vid dessa skotrar?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Chassie är i princip samma som senare modeller.
Lite uppdateringar så är det färdigt för att köras igen, såvida det inte redan gått sönder.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Chassie är i princip samma som senare modeller.
Lite uppdateringar så är det färdigt för att köras igen, såvida det inte redan gått sönder.
Okej, och om den är sönder, vart är dess svagaste punkt på dessa chassin?

finns nog info om du söker lite..

milen är väl svårt o säga beror väl helt på vem som haft den o hur den e körd ;)
jo, sökte lite grann, därför jag frågar är om det verkligen stämmer.
Fjällkörd 400mil :)
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Svagaste punkten är nog i mitten på chassiet under dynan där det spricker på båda sidorna väldigt lätt. Sedan uppstår det sprickor lite här och där i framvagnen+att bussningarna i framvagnen kan vara rätt så kassa, i övrigt så är dynan låg, mjuk och kass. Men skotern går jävligt bra och är rolig och lätt att köra :)
 
Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Röret på vänster sida, som hyser krängsninghämmaren, runt där det är svetsat brukar det spricka på ovansidan. Finns uppdatering till det. Bara en alu-platta. Köp den och SVETSA dit den, INTE borra och skruva med de skruvar som medföljer.
Finns även en starkare "bulkhead brace" på vänster sida, som är "förstärkt" på 04orna. Du kan ju köpa hela den eller bara förstärkningssaken av mig.
Tunneln brukar ha en minimal sprickbildning i "kinken" under dynan. Finns uppdatering dit också. Det är stålbrickor, så de nitas dit.
Railsen brukar spricka bakom/framför genomslagsgummit. Ivf 03ornas F7 har "rail braces" på boggieskenornas insida, på mitten där det är relativt lite gods. Då brukar de hålla betydligt bättre än på senare modeller, där de (av någon underlig anledning) plockat bort dessa förstärkningar. På SnoPron har de braces som ligger på utsidan, skulle kunna vara ett komplement.
Boggieskenorna brukar även haverera i ovankant på hålet som vändhjulsaxeln sitter i. Lite svetsa där med någon extra alu-bit blir nog bra.

Byta cylindrar är lite väl overkill. Byta kolvar vid 500 mil ser jag inte som något konstigt alls. Alltid bra med fräscha grejor.
Jag personligen byter kolvar säsongsvis.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Och som fortsättning vill man täta alla hål som finns vid bakre kylaren, samt "kinksen".
Det är väl förekommande att det kommer smältvatten genom dessa, lägger sig vid dynan och har du otur så blir det revor i dynan.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Tackar så fruktansvärt att du tog dig tid & skrev den informationen camata. Tack.

Ska läsa allt flera gånger om, och göra det mesta jag hinner innan snön kommer!
Om det är/skulle vara sprickor i chassit redan, finns det några knep att fixa detta relativt bra?


Och vad är detta snack med att alla byter cylinder + kolvar vid 500mil?
 
Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Cylindrar byter man i stort sett aldrig, såvida de inte havererar helt.
Man lagar/renoverar dem om de är dåliga.
Ex. om de skär/nyper så att det blir hål i nicasilen eller att man honat nikasilen så mkt så att det knappt finns något kvar.

Sprickor som redan finns i chassiet finns det lite olika lösningar för.
Som kanske bekant så är svetsning inte alltid det optimala... Beroende på omfattning så hade jag gjort något mellan att borra i ändarna på sprickorna för att stoppa sprickbildning till att svetsa dit en alu-bit så snyggt som möjligt.

Finns säkert många andra svar på dina frågor, det här är mina.