Fjädrar TRA 3

Erikskidoo

Aktiv medlem
7 jan 2010
60
0
6
luleå
Vilken färg/tyck ska man ha om m man vill flytta upp inslagsvarvet några hundra tips (3700) till kanske 4500/5000rpm
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Lite svårt å svara på då ja inte vet vad du har orginal, men bytte från 160 till 200 på lynxen min, å då öka de från ca 3800rpm till ca 4100rpm... Vart för övrigt grymt nöjd med de.
Måste fråga dock varför vill du ha upp tillslaget så högt som närmare 5000rpm? Känns lite väl högt tycker ja, men de är väl kanske en smaksak också... Enligt ÅF som skruvat en del ski-doo så gjorde de stor skillnad på 600an bara man öka från ca 3800 till strax över 4000, gjorde tydligen att skotern vart mycket "rappare" från start osv...
 

Erikskidoo

Aktiv medlem
7 jan 2010
60
0
6
luleå
har ju Violet/Blue nu men finns de ingen tabbel eller något där de står färgkoden och hur trycket på fjädrarana?
 
N

N_w

vad varvar maskinen nu?, tänkte så du inte skaffar en fjäder med så högt sluttryck, då kommer den övervarva
 

Erikskidoo

Aktiv medlem
7 jan 2010
60
0
6
luleå
8200rpm med 5ans läge på klickern tänkte bara att jag vill ha lite högre tillslagsvarv efter som de är svårt att starta med så lågt varvtal när de går lite tungt har även tänkt att byta ramper
 
N

N_w

men duu!! kör då inte 5 på ramperna, det blir ett sådant konstigt register tycker jag... jag kör på 3:an. Men när jag är uppe i fjällen ställer jag upp dem till 4-5 för det är mindre syre desto högre över havet du befinner dig. Det hjälper motorn att varva ut där uppe. ställ ramperna på ca 3 köp en fjäder med hårdare start tryck samt hårdare sluttryck då kommer den slå in senare och varva mer. Vet dock inte vad jag kan rekommendera förutom att testa sig fram..

här är en bild som jag har tagit från Melmaq's the garage hemsida.

 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Jag skulle provat 200-320, alternativt 230-320, beroende på vad du vill ha för tillslag... Ger ca 4100 resp. ca 4400. Med de lite högre sluttrycket så kan du nog ligga på 3an el. 4 å varva ur ändå... Nu är ja ingen expert på de här, men de är vad jag skulle provat, lycka till.
 
N

N_w

förstod de, derför byter du till fjäder med hårdare starttryck samt hårdare sluttryck = högre inslag och den kommer varva mer
 

Erikskidoo

Aktiv medlem
7 jan 2010
60
0
6
luleå
jo men dom e ju lite dyra dom där fjädrana ca 800kr st så man vill ju helst lyckas få rätt direkt så jag slipper lägga ut en förmögenhet :D
 
N

N_w

jo men dom e ju lite dyra dom där fjädrana ca 800kr st så man vill ju helst lyckas få rätt direkt så jag slipper lägga ut en förmögenhet :D
Okej, men jag tror det skulle bli bra med en 200/320 då kommer den ha ett inslags varv på ca 4000-4500 och du borde kunna ställa ramperna på minst 4. Är inte 100% på detta svar men på ett ungefär
 
R

RevMan

hur långt har fjäder som har nu gått och är du helt säker på att den är rak?
Har du fräsha bussningar, glidklackar och rullar?