Fjädringsproblem Tz1

efi 580

Medlem
16 mar 2006
12
0
1
Norrbotten
Tjena .
Har köpt en TZ1-11 och har varit otroligt imponerad av dess sköna fjädring.
Men efter 15 mils åkning så började den att"bottna" i boggiefjädringen.
Har bytt till B-cat fjädrar ,ngt grövre än mina org,en Ny Engans gasdämp,ny främre boggie dämp med ngt hårdare fjäder men trots allt detta så slår den igenom vid vanlig Gubbtouring åkning i 35-50km på normal led med 23-35cm gupp(Ingen "Efter påskled")detta med fjädringen ställd på läge 3 (Hårdaste) väger 95kg och har ingen last annat än tom box o väskor,kunde åka 2 pers 95+70 från början till o med i läge 3 men utan o-loads men trots B-c fjädrar så smäller den i hela tiden,dock avsevärt bättre än med org fj ...?
Tacksam för tips
 

efi 580

Medlem
16 mar 2006
12
0
1
Norrbotten
Tjena.
Maskinen är alltså "Out of the box"= ny 0 mil så den började alltså fuska efter blott 15 mils total sträcka.
Nu har den gått 45mil och jag har testat det mesta tillsammans med min handlare men trots fjbyte till kraftigare(B-Cat Wt),byte av bakre Stötdämpare till en Engans Gas (Ny)och demont av boggie samt uppshimsning av främre b-fjäder så har den kvar genomslagen,har även testat att"koppla om"stagen i boggien enl handboken men bara fåttt marginellt bättre fjädring.
Vore intressant att höra om någon annan TZ ägare haft ngt liknande problem o hur ni kommit tillrätta med detta...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det låter som att detta är handlarens problem och inte ditt.

Den skall fixas utan att du skall behöva krångla med saken.
 

Snötomten

Välkänd medlem
7 feb 2011
100
0
6
Fettmule
Hade mishmassh med switchbacken och det berodde på fettbrist i lederna.
Fram med sprutan o pumpa i fett.

Förmodligen snålsmord från fabrik, Lätt att missa som montör.