Fläkt Vs Vätske

Vätske vs Fläkt


  • Totalt antal som röstat
    474

mountainclimber

Aktiv medlem
19 apr 2006
74
0
6
Övik
Jag tycker att vätskekyld är bättre, man kan ta ut mer effekt. Det väger inte så mycke mer. Och har aldrig varit med om att det har gått varmt heller:) Så jag ser ingen anledning att ha fläkt.. det är billigare, men inte värt det! ser inget fördelar som överväger vätske.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Min åsikt:

Vätskekylt; Ger extra driveffekt och är bra för det. Kan tyvär koka om man kör på hårdskare. (Om man inte har isrivare)

Fläktkylt: Bra om man kör på hårdskare...tyvär inte lika mycket effekt.

Kan kanske denna tråd gå i graven nu?
 

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
nej inte ricktigt än! enligt mig och mångamed mig så beror det ju mycke på före och förare. pluss me ``fläcktis´´+ lättskruvad, - blir lätt het har bränt 3kolvar i vinter på ca3/4säsong. ``vättske´´- lite mer skruvande när man väl skruvar, + blir inte lika lätt varm! eller de beror ju till stor del vad man åker för slacks åkning också. tex ja skulle föredra en ``fläcktis om du kas kö (mindre) led alltså inga ```monsterleder. och en vättske kyld om du ska åka mer fritt lite puder hit och lite lek dit.
 

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
finns det någon anledning varför tråden ska visna bort? det är ju ett ämne som alltid kommer att vara aktuellt och som bör diskuteras så långe det finns folk att diskutera med.

men enligt mig så tror jag att fläktisen kommer att möta graven inom en kort tid, varför? finns helt enkelt inget stort användningsmoråde för sådana maskiner då nu i dagens läge består fläktisarna av budget skotrar som är en instegs modell i skoter världen. Vilket är en kategori som borde strykas tycker jag, det är endast ett sätt för företag att tjäna mer pengar då sådana skotrar ofta bara används ett år och man tycker redan efter någon månad att effekten inte är nog.

Att en fläkt kyld skoter skulle vara lättare att köra för en "nybörjare" förstår jag mig inte på då dom skotrarna är uppbygda på samma sätt som 800 men med sämre fjädring osvosv u name it.
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
vaför kröjjmar alla över att fläcktkylda går varma 24/7 ? min 377 går aldrig varm, kan ligga å pressa full gas flera mil utan att han nyper =) dock så ska de ju va vätske men
 

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
det är väl ingen som gnäller... föressten så tror jag inte ett ord på vad du säger med att full gas i flera mil, det är väldigt överdrivet av dig... bara en mil i 100km/h går på 6min, och om du kör vi säger 3mil full gas, räkna ut hur länge det är, ca 18min eller lite mindre, det är en lång tid att hålla full gas i... och vart hade du tänkt ha en sån pass bra sträcka att du kan hålla full gas i 3mil?

3mil full gas med en 377 så har du garanterat värme problem om du inte är på antarktis å kör i 40minus, vilket skulle göra att skotern inte ens hade startat
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Vätskekylning alla gånger.
Fläktrackarna är ju så fruktansvärt slöa. Eller dom känns fruktansvärt slöa.

Blir en vätskekyld överhettad kör man ofta för sakta.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Metta skrev:
Vätskekylning alla gånger.
Fläktrackarna är ju så fruktansvärt slöa. Eller dom känns fruktansvärt slöa.

Blir en vätskekyld överhettad kör man ofta för sakta.
Men det är ganska skönt att inte behöva oroa sig för underlaget när man kör fläktis. ;)
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Norden_AN skrev:
Men det är ganska skönt att inte behöva oroa sig för underlaget när man kör fläktis. ;)
Jag kör inte min skoter på grus, så länge man kör på snö är det inga problemas med vätskekylt. Hårt som löst...
 

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
Norden_AN skrev:
Men det är ganska skönt att inte behöva oroa sig för underlaget när man kör fläktis. ;)
du behöver väl oroa dig minst lika mycket som med vätske... eller du kanske har en skoter utan slides?
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Norden_AN skrev:
Eller inte...lycka till på hårdskaren om du inte har en ripsaw-matta...
Håller man ner lite behöver man inte oroa sig. Kör man sakta så kan problemet visa sig...men hur kul är det?
 
R

Robin

även om man kör sakta så kommer det sprätta upp snö... men det spelar ingen roll varesig man har vätske eller fläkt och kör på skare... du har fortfarande dina slids som du måste stanna å kyla ner lite... annars har har du snart så att du kör på stålskenor och river sönder mattan
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Robin_Från_Kiruna skrev:
även om man kör sakta så kommer det sprätta upp snö...
Nja, skillnaden är ganska stor, majoriteten skotrar som går varma vill jag påstå är touringmaskiner med pulka en vårdag samt dem som fiskör med sina dyra nya sportskotrar.
Har jag givetvis inga bevis för, men enligt mina erfarenheter är det så.
 
Last edited:

E33T

Välkänd medlem
1 okt 2006
142
0
6
Sundsvall men snart Älvdalen
Vätske helt klart!
Mindre krångel med bestyckning och jämnare motortemp och så har man ju en varningslampa som tänds om motorn blir för varm vilket inte jag har varit med om
än så länge på min EdgeX 800 som gått ca: 250 mil på varierande underlag!
Bara man sköter om skotrarna som man ska så är risken minimal att det krånglar!
Och nej jag fiskör INTE!
 

Nairebit

Medlem
19 okt 2006
22
0
1
Har personligen kört 3st olika skotrar under min uppväxt, alla fläktkylda, och inte haft något problem med dem. En av dem som jag fortfarande åker på, en Safari med Rotax 503, har jag gasat fullt med efter långa, raka skoterleder, för att sedan svänga av på någon myr med full trottel även där. Detta under så pass varma vårdagar att man åkt skoter i T-shirt! :p

Men vätskekylning är helt klart det som gäller framöver, kanske med undantag för arbetsskotrar där man har behov av att kunna har skotern stillastående på tomgång.
 
Last edited:

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Nja, skillnaden är ganska stor, majoriteten skotrar som går varma vill jag påstå är touringmaskiner med pulka en vårdag samt dem som fiskör med sina dyra nya sportskotrar.
Har jag givetvis inga bevis för, men enligt mina erfarenheter är det så.
Håller fullständigt med föregående talare!