flödar över/ surar 670 rave, VM 40

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Hallå´
Tvär kastar in mitt problem innan jag åker till jobbet.
Tänkte jag skulle ut och testa bestyckningen. Kör ca halvgas, stannar motor och bromsar in.
JA variatorsidans stift är lite mörkare, pipsidan lite ljusare.
Jaha fast med stiften och starta då.
Dra dra, dra, dra, dra, dra ?? vafan?. Lös med stiften.
Lite sura, nja blås blås, dra dra. Kollar så dom gnistar, och dit med dom igen.
Dra Dra Dra Dra ???? VAA F/(()#)¤##¤ :evil:
Byter stift, för att göra en lång historia kort så slutar det med avdraget startsnöre och bogsering:bawling:.
I garaget har jag en geiser ( hur stavar man det?) upp ur tändstiftshålet. Ja det dammar i alla fall rejält om man håller handen ovanför.
Det flödar över alltså, jaha,
Ut med förgasaren, blås här, blås där. Skruva, skruva. Blås, blås.
Igen skit här och ingen skit där.
Ok, jag såg det inte då.
Ihop med skiten. Dra dra dra dra.
SUCK!!
Det surar fortfarande.
Några idéer ? att flottören inte åker upp nog?
Mvh Andre
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
kolla så att nålventilen fungerar som den ska. för den kanske inte stänger igen riktigt och då flödar det över!
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
JA vi verkar alla var på samma spår. Det var det jag menade med att flotörren inte åker upp nog.
Jag tog loss nålventilen, blåste i den, då stängde den då ordentligt.
I sådana fall åker inte flåttören upp nog eller blecket som trycker upp ventilen inte nog böjd.
Jag kan ju alltid prova böja så den trycker lite tidigare:hmmmm:
Men då pajjar jag väl nått annat:boring:
om förgassarna blir lite tilltade upp i bakkant skulle det kanske leda till detta.
Ni vet jag har sportfilter som gör att den tilltar lite framåt.
Kanske jag skulle kasta om förgasarna och se om det blir samma sak, ja det borde det ju bli:hmmmm:
Hur tänkte jag nu?.

Läste något om choken, kan man prova att bara gänga loss den och se vad som händer?
Jag vet inte hur choken fungerar, ger den mer eller mindre om den inte sitter i hålet.
Mvh Andre
 

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Har samma problem med frugans xc 600. Surar som bara den. Det sitter vm38 i den men antagligen är det samma chokefunktion.
Chokekolven måste täta mot sätet (botten) för att "stänga av" choken. Om den inte gör det kommer förgasaren att sura. Om du tar upp chokekolven ur förgasaren så är det, i alla fall på vm38, en gummerad botten som ska göra att det tätar ordentligt. Kolla om den ser juste ut.
Nu var det inte det felet på våran så jag väntar in nya nålventiler...
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Okej
Jag var rädd att choken fungerade så, men tätar den? ja skall kolla.
Men hur gör man om man kopplar bort dom?
Men nog inbillar jag mig att nålventilen på min fungerade, Jag hade loss den och blåste, den gick ju bra åt ett håll inte åt det andra då jag tryckte upp ventilen.
Vad går nya nålventiler på?
Det kan väl inte vara så dyrt eller?
Jag kan ju kasta om dom mellan förgassarna och prova om felet flyttar sig.

Mvh Andre
 

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Kan inte se ngt annat sätt att "koppla bort" choken än att låta chokekolvarna sitta i o släppa helt på vajrarna. Då borde fjädern som trycker ner chokekolven kunna trycka ner och täta. Annars var inte kolvarna dyra. Kostade ca 100 kr st.
Det du kan kolla är att inte chokevajrarna är för spända. På vm38 ska det vara ett vajerspel på mellan 3-6 mm då man ännu inte dragit i choken. Står så i boken för XC'n.

Nålventilerna till min går på nästan 400 kr st. Med en trippel blir det inge roligt. Har dock googlat ngn site som sålde för under 300 så man kan nog hitta lite billigare om man är om o kring sig.

Ska se om jag posta hur man enl boken ska justera choken på mikuni. Kan vara många andra som är intresserade.
 

r8n

Aktiv medlem
16 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Har en -96 670. Den var svårstartad varm och åt stift. Bytte nålventilerna och har aldrig bytt stift sedan dess!

Skaffa nya nålventiler!:)
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
:rock:
Den går
Tog isär båda förgasarna blåste väl 80luft genom nålventilen.
Annars inget direkt hokus pokus. Byte faktiskt plats plats på förgasarna. Tänkte då ser jag ju om choken är spöket.
JO det var samma munstycken i båda, 420 eller var det 430 i bägge main jet.
Får väl se om den går imorgon. Ska ju dit med filtrena då:D
Mvh Andre