Flytoverall som skoteroverall

andalu

Medlem
2 mar 2011
26
0
1
Hej på er,

Nybliven skoterägare som kör mkt på frusna sjöar och vatten känner att det kanske vore smidigt om man kunde kombinera säkerhet och komfort och ha en flytoverall som skoteroverall.

Någon som kör med flytoverall? Funkar det bra? Varmt? Kvavt? Tryggt?

Skriv gärna för- / nackdelar med att köra med flytkläder istället för traditionella skoterkläder :nod:
 

Neroxx

Välkänd medlem
27 feb 2011
176
0
6
söderhamn
har själv bara kört skoter i "skoterkläder" men måste säga att det lät förj*ävla smart att kanske använda en sån om du nu är och kör mkt på sjöar.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag kör med Sundridge Crossflow pro, går att köpa på ebay.co.uk för ca 1500 med frakt.



Den modellen kan andas och blir inte lika grymt varm som billiga flytoveraller.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Jag har uteslutande använt Mullions flytoveraller de senaste 15 åren.
Nackdelarna är att de är lite otympliga och ganska svettiga om man kör aktivt.

Fördelarna är förutom att man flyter som en kork att de är helt vind och vattentäta så man har bra skydd för kyla och surt väder.

Känns mycket tryggt när man kör på is, men satsa på en med andningsförmåga, har hört att det har kommit rätt bra såna nu.
 

andalu

Medlem
2 mar 2011
26
0
1
Tack för svar! Tvådelad låter smidigt! Men hur är det tänkt med skarven mellan jacka / byxa, då kommer det in vatten där? Fast nedkylning kanske inte är det primära ändå, det primära är att den flyter - så kan man ta sig upp med isdubbar om det skulle gå så illa att man går igenom

Vad tycker ni om tvådelat kontra overall?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag föredrar tvådelad så man lätt kan ta av sig jackan när man sitter inne i en grillstuga till exempel. Flytoverallen är ingen våtdräkt så du blir blöt oavsett om du har tvådelad eller hel overall.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Men den funkar riktigt bra måste jag säga.. Svettades inte när jag var ute i plusgrader och förs inte när vi var ute i 28 graders kyla.
Det blir bara varmt runt handlederna där muddarna sluter tätt.
 

andalu

Medlem
2 mar 2011
26
0
1
Låter som ett bra ställ du har Mr_Smurf, har du lust att PM:a mig var du köpte från? Vill inte riskera köpa ngn mindre bra kina-kopia från ebay :p

Tack!
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Låter som ett bra ställ du har Mr_Smurf, har du lust att PM:a mig var du köpte från? Vill inte riskera köpa ngn mindre bra kina-kopia från ebay :p

Tack!
Jag köpte av säljaren Fishingmad på engelska ebay, han är återförsäljare åt Sundridge så det är inga kopior..

Men vill man handla i Sverige så går dom hitta från lite drygt 2k som billigast.