Formula 500 vs Mxz 583

th0m

Medlem
19 nov 2007
30
0
1
Piteå
Är det någon i vårat avlånga land som har någon information vilken av dessa modeller som är den bästa vad gäller lite bus körning och dylikt? All info är av värde t.ex. hk, vanliga skador, bra/dålig i djup snö m.m.
Hoppas på många bra svar, tack på förhand

M.v.h Thom

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Nu är jag ju rätt så färgad i detta fall, men enligt min uppfattning är MXZ 583 en bättre maskin än en formula 500 på varenda pukt du jämför. Den smått legendariska Rotax 583:an levererar runt 100 hk och går att trimma hur mycket som helst! Om man nu är sugen på det...
Orginal är drivet väsentligen bättre än 494:an. Jag har kört bra många hundra mil med en MXZ 583 -96:a med UFO-trottlar, variatorkit och pruttburk och på den tiden var det top of the line :D

Vad som kan tala emot en MXZ är att de överlag nog har tuktats en aning hårdare än en Formula 500 som i många fall använts som andraskoter eller rentav finåkare till frugan.

Bromstest på en 583:a -96 (förvisso en summit..)
http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/sd/-96/summit583-96.jpg

Formula 500
http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/sd/ovriga/formula500.jpg

Körställningen på båda maskinerna är ju tämligen medeltida men med en 2" styrhöjare så gör man underverk. Kan ju vara vits att satsa på en maskin med compositskidor monterade efterssom detta inte var standard på modellerna av 96-98 årsmodeller. Eller var det de på 98? Minns inte riktigt...

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
-98 Forumula har inte compositskidor. Håller med föregående. Har själv en formula. Är inga fel på den och den går bra. Men som lekskoter skulle jag nog ändå välja en mxz.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jo compositskidor är det på mxz från 98 iaf på min 670. Även jag har hört bara gott om 583 motorn som verkar vara skottsäker och en på blocket säljer en preppad skrotax 583 och han har piskat på den till 140hk!

bjucke

Ny medlem
1 dec 2007
2
0
1
Tjenare Thom:D som du vet har jag nyköpt min mxz 583 och jag är riktigt nöjd med den:) jag tycker att du ska köpa dig en likadan.:) Det är en rolig maskin, och som sagt så behövs det styrhöjare men det går ju lätt att fixa:)