formula går bra när den stått, sen vill den inte

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Hej! ja, som rubriken lyder, rengjort förgasare ny bensin i tanken, och låtit den stå utan tändstift i nån dag o sen när jag drog i den idag så gick den jätte fint,
den hade lite hög tomgång så stängde av den och skruvade lite på skruven, sen när jag skulle dra igång den igen tände den men ville inte, tändstiften var torra efter jag kollade vad kan problemet vara?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kolla om bränslepumpen pumpar då du drar. Lossa soppaslangarna från förgasarna, och dra. Då ser du om det skvätter ut soppa.

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
okej, glömt lägga till att om man testar prima (stavning?) 2-3ggr efter så blir den som trögare att dra, precis som att den blir sur

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
kan ju meddela att soppapumpen ger soppa! i en av förgasarna var nålen dålig i så den tätade inte riktigt så den har jag bytt till en ny.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Det är inte nån vacuum slang från tanken som är tät?
Har du gnista?
Häll en skvätt bensin i cylindrarna och testa dra igång den..

Eccoes

Välkänd medlem
Har du kollat reedsen?
En polare hade samma problem på sin mxz, och den vägrade starta när den blivit lite varm.
Vi satte in primer och allt möjligt innan vi kollade reedsen, och dom var totalt slut.

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
jaha, vad skulle felet kunna vara? för far öppnade upp soppapumpen o kollade men han hittade inga hål/fel där....:(nybytt nål i en av förgsarna för den första inte tätade

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hej! ja, som rubriken lyder, rengjort förgasare ny bensin i tanken, och låtit den stå utan tändstift i nån dag o sen när jag drog i den idag så gick den jätte fint,
den hade lite hög tomgång så stängde av den och skruvade lite på skruven, sen när jag skulle dra igång den igen tände den men ville inte, tändstiften var torra efter jag kollade vad kan problemet vara?
Skruvade du på rätt skruv? Det finns ju en skruv för tomgång, och en skruv för luft/bränsleblandningen. Om du skruvar på den sistnämnda kan det bli sådär.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Som grundinställning på luft/bränsleskruven ska den skruvas i botten, sen backas ut 1,5 varv. Då ska den gå. Sen för att optimera blandningen, så skruvar man lite lite lite på den då motorn är igång till man hittar läget där skotern får högsta möjliga tomgång. Blir tomgången för hög, justerar man det på tomgångsskruven. Har man dubbla förgasare ska man göra samma justeringar på båda förgasarna.