Formula III gnisslande rem/variator

Weedo

Medlem
20 sept 2009
24
0
1
Västerås
Hej

Jag har en formula III 600 1996, som ger ifrån sig ett gnisslande(tjutande) ljud typ som att remmen skulle slira lite på någon av variatorerna. Det kommer när man börjar köra nästan på en gång runt 10-20 km/h. Låter som den slirar mindre när man kommer upp över 100 km/h fast det kan bero på att motorljudet tar över.
När man åker i nedförsbackar och motorbromsar tjuter den ännu mer, och slutar när man låser bandet med bromsen. Känns som att den vill växla upp lite för högt också när man kör och det är lite motstånd, backe eller lite nysnö på leden, har provat med ny rem och linjerat variatorerna så gott jag kan. Blev inget bättre.
Kan det vara sekundärvariatorn som fjädern i har tappat spänsten och inte orkar hålla i remmen ordentligt eftersom det slutar tjuta om man låser bandet i backar?

N

N_w

Ja, jag tror du har rätt, det är nog sekundärfjädern som har gjort sitt. Men motorbromsar den bra om du släpper gasen? känner du att den backshiftar?

Weedo

Medlem
20 sept 2009
24
0
1
Västerås
Det är min första skoter så jag har inte något att jämnföra med, men jag tycker den inte motorbromsar så mycket. Backshiftar vet jag inte riktigt vad det är, när man släpper gasen i lite lut och låter den motorbromsa till stilla stående så sjunker varvet sakta till tomgång.
Finns det någon vetig instruktion/bilder på hur man tarisär sekundärvariatorn?

Tack för snabbt svar!

N

N_w

backshift exakt som det låter. Att maskinen växlar ner, jag skrev två olika ord men menar samma sak., ursäkta.
Vet du om att man måste förspänna sekundärfjädern på en sån här sekundär utan back?. Om du vill kan du pm mig så kan jag beskriva hur du gör med bilder och ett hemma byggt verktyg. det underlättar vill jag lova dig