Formula MX, byta boggie?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Min bror har en Formula MX från sent 80-tal. Den har matta i skum dimension; 315*41 eller 42.
Han funderar på att byta boggie så han får antingen 307- eller 345-matta, 38 bred. Så urvalet mattor blir bättre.

Vilken boggie passar, vad behöver modifieras?
Behöver man byta drivaxel och ev kedjehus för att få dit en matta med högre kammar än originalets typ 14 mm? :rolleyes:

Tackar för tips!
Erik

högga1

Semi PRO sledder
9 jan 2008
34
0
6
Sundsvall
HEJ!

Hade en skidoo formula Mach 1 - 91, där det sitter 41 bred matta på original vet dock inte vilken längd original var.. Jag monterade en 38*307*22 utan problem.. Boggien passar till en 380 mm matt bredd oxå samma gäller drivningen.

mvh mattias

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Min bror har en Formula MX från sent 80-tal. Den har matta i skum dimension; 315*41 eller 42.
Han funderar på att byta boggie så han får antingen 307- eller 345-matta, 38 bred. Så urvalet mattor blir bättre.

Vilken boggie passar, vad behöver modifieras?
Behöver man byta drivaxel och ev kedjehus för att få dit en matta med högre kammar än originalets typ 14 mm? :rolleyes:

Tackar för tips!
Erik
Den som hette L/T hade en lite skum dimention på mattan, men det fanns en som var lite kortare också (som inte hette L/T då) och den hade en matta på 307*38 eller också letar du en boogie från en Mach1 eller en formula plus från samma chassie serie så passar boogien rakt av.

Det många gjorde på den tiden när matta skulle bytas var att dom helt enkelt kortade av boogieskenorna dom 4cm som skilde mellan den korta och den långa, det är det enklaste och det är vad jag skulle gjort.