Fox Float "skydd", är det nödvändigt?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.219
1.053
113
Stora Blåsjön
Små stenskott är ingen fara för den "blanka" delen, själva tätningen sitter på insidan av den svarta delen.
Bucklor är däremot mindre bra men det gäller på både den svarta och blanka delen. Så det skadar väll inte att ha dessa skydd men inget jag skulle montera om du inte kör crossbana.

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Små stenskott är ingen fara för den "blanka" delen, själva tätningen sitter på insidan av den svarta delen.
Bucklor är däremot mindre bra men det gäller på både den svarta och blanka delen. Så det skadar väll inte att ha dessa skydd men inget jag skulle montera om du inte kör crossbana.
a lr har den på släpet!

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Okej, tack för svaren.
Finns det något man kan köpa för att skydda floatarna under transport eller är det lite överkurs kanske

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Jag har inte ägt skoter med Fox float tidigare men har nu beställt Float protectors till min kommande Arctic, Flera säger att det är bra att ha och vissa att det är "overkill", jag köper det mest för att ingen ska säga vad var det jag sa ;)

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Det är ju en billig "försäkring" med en plastbit istället för att byta dämpare om man har otur...

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Jag har inte ägt skoter med Fox float tidigare men har nu beställt Float protectors till min kommande Arctic, Flera säger att det är bra att ha och vissa att det är "overkill", jag köper det mest för att ingen ska säga vad var det jag sa ;)
Vart beställde du ifrån? Pris?

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Vanliga coiloverdämpare har inget skydd på kolvstången och det
kan minst bli lika dyrt för en reparation. Mitt tips är: lev i ovisshet och acceptera
ett ras för det kan komma när som helst eller inte.
Förstå mig rätt, kör när det finns snö och utmana inte ödet. Alla dämpare är lika utsatta.