Fox QS3

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Är QS3 systemet bra?
Nån som provat?
Ser att det finns orginal monterat på vissa maskiner, bara i usa?

För som jag förstått är det en RC2 dämpare men med 3 fasta lägen för hög/lågfarts justering.
Jag har funderat på Floatare med detta men är ju samma pris för RC2, så jag undrar om nån kan göra ett utlåtande. För RC2 blir ju ganska avancerade (lätt förvirrande)
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Qs3 varianten med fjäder har iaf blivit hyllad av amerikansk skotermedia. Tror det är sånna som sitter i framvagnen på Sidewinder 137". Qs3 float har jag inte läst nått om.
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Vad jag har läst så är Artic åkarna mer nöjda med det än Yamaha, vissa tycker det finns för lite att justera (antingen för hård eller för mjuk) kanske vore det bättre om det kom med 4- 5 klick? För lite grovt verkar ju varje steg på Qs3 ändra 6klick motsvarande DSC systemet.
Det skiljer lite i kalibrering av schimsatack mellan OEM dämparna Artic/Yamaha, eftermarknads dämpare har ju ytterligare en kalibering men kanske den som är bäst anpassad till åkningen för varje segment och därför fungerar bättre.

Det jag funderar över är väl om man kommer tycka att setegen är för stora med QS3 och sedan komma att vilja bygga om dom till DSC, isf vore det ju bättre att gå på RC2 direkt och spara en slant.
Om nån provat så vill jag gärna ha svar, för det är klart att sponsrade åkare i USA säger att det är jättebra..
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Eftersom jag är bekväm (läs lat) så har jag nu beställt floatore med QS3. Får prova och blir jag inte nöjd då får jag väl bara att bygga om till DSC.
Med elektrisk justering låter ju intressant men frågan är väl om det behövs? Fast det beror kanske på hur stora stegen är om man kommer vilja ändra ofta, återstår att se.
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Har nu hunnit prova dämparna ett tag och kan väl säga att dom fungerar bra..
De tre lägen är som förväntat mjuk, fast och hård (riktigt hård).
Jag har dom monterade på en pro rmk med skinz 36" framvagn och kör utan krängare, den niger inte i kurvor på led och är väldigt enkelt att prova vilket läge som passar bäst för dagen när man är i det lösa (drevsnö/tunnskare/fluff/sluch mm).
Över förväntan så påverkar de olika stegen hur beräknelig maskinen känns vid varierande före, men att kunna ändra i farten upplever jag inte att jag behöver (el justering som Davajn nämde).
Jag har ändrat från ledkörning till löst och från helg till helg men under dagarna så hittar man snabbt vad som funkar och behöver bara pilla när den enda nackdelen jag har hittat inträffar.
Nämligen att när man kör där det är lite risigt och kvistar kommer åt att ändra läge på rattarna.
Dämparna blir hårdare om man skruvar medsols på QS3 rattarna, Men när riset kommer framifrån (som alltid) så blir den vänstradämparen mjukare och den högra hårdare, pga rattarnas utformning (ser ut som en pil och ena sidan är längre och där kommer kvistarna åt att ändra läge).

Så får se om man kan hitta mindre rattar att sätta dit.