Främmre boggie dämpare.

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 02-Feb-04 kl 10:30 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 02-Feb-04 kl 09:58 PM (CET)]Vart kan man köpa främre boggie dämpare till min skoter? nedre fästet på den har gått av på nåt konstigt vis så jag måste ha en ny. nån som vet vart det finns begagnade? vill komma undan så billigt som möligt. vill hellst ha dämparen nu i veckan.
måste man plocka ur hela boggien för att byta den?

Edit: hittade billiga oljedämpare på skoterbutikenför 300kr, men de va till ski-doo. det fanns inga oljedämpare till lynx där, nån som vet vart jag ska leta?

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
[Uppdaterat: Senast editerat den 02-Feb-04 kl 10:59 PM (CET)]Lynx Enduro -97a? Du behöver en riktig dämpare, från Öhlins eller WP helst. Bara att renovera en WP går på över 500:- men det är det värt.

Enklast är att plocka ut boggien, tror nästan att det är omöjligt att få ut främre dämparn med den i. Dra ihop boggien fram med ett spännband så går det lättare att få ut den.

Lossa bakre dämparen så att spänningarna lossnar, då ska det vara lättare att få ut bultarna bak.

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
hmm, har lite ont om pengar nu, måste jag köpa öhlins då? räcker väl en med samma fabrikat som den som sitter där? en oljedämpare, behöver ju inte ha det värsta. öhlinsdämparen som sitter bak o boggien tar väl ändå upp de värsta?

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Den främre dämparen ska ju ta upp alla mindre gupp som du kör över efter leden. Den jobbar mycket mer än den bakre. Den bakre dämparen trycks ihop mycket mindre om du inte hoppar och sådär. På min förra skoter, Enduro 500 -97 så gick den främre dämparen av på mitten efter lite tvättbrädekörning längs leden. Köpte då en ny öhlins, grym skillnad. Köp en dyr dämpare på en gång, det har du tillbaka på komfort och så slipper du byta dämpare igen senare i vinter.

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
okey, saken är det att skotern ska säljas inom en månad, ska ha körkort istället. vill inte slänga ut en massa pengar nu, är bara en fattig student. vilken dämpare ska jag isåfall ha?

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
jag har en begad orginal oljedämpare till min enduro 500 -98 till salu för en 300kr..
kanske inte i det bästa skicket men funkar

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 03-Feb-04 kl 05:51 PM (CET)]>jag har en begad orginal
>oljedämpare till min enduro
>500 -98 till salu för en
>300kr..
>kanske inte i det bästa
>skicket men funkar

passar den rakt över till min?
är fjädern med då? vart bor du?
hur är skicket på den? det är väl i bruksskick? japp det är den stående dämparen jag behöver, oljedämparen, inte öhlinaren.

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
nä det är en ryde fx dämpare..
olje modell och finns i röbäck just utanför umeå! vet inte om den passar?
för 300kr får du den komplett!
det är en orginal dämpare så den börjar bli rätt slut.. lite svampig.
kan klocka lite när dämparen fjädrar ut över tvära gupp.

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
Är dämparen monterad på din nu?
kan du kanske skicka den på postförskott så sätter jag in pengar på ditt konto? typ 300kr + frakten. återkommer senare ikväll, ska åka till garaget och skruva bort dämparen så får jag se hur det ser ut.