Fråga ang. boggie i PRO RMK 800 och RMK 800

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Har en fundering...

Pro RMK 800 155" saknar de två boggiehjulsparen i mitten som RMK 800an har... Vad är anledningen till detta? Någon som vet?

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
den ska bli lättare men nakdelen är att om du kör efter led bränner slides fast mycket lättare har då beställt hjulkitt till min är värt det i slutändan än att förlora några kg

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Har en fundering...

Pro RMK 800 155" saknar de två boggiehjulsparen i mitten som RMK 800an har... Vad är anledningen till detta? Någon som vet?
Det är väl som sagt lite lättare. En annan anledning är att om man i lössnön kör på något vasst och detta tar direkt på hjulet så är det lätt att kröka skenorna. Om man inte har hjul så kröker man inte skenorna så lätt. Nackdelen är som tidigare sagts att man lätt bränner slidsen. Racemaskiner har inte mycket hjul i boggien och det beror på vikten samt hållbarheten. Slidesen byter man ofta iaf.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Dom hjulen är helt onödiga om man är duktig att använda dom medföljande isrivarna. jag har kört många hundra mil med maskiner helt utan löphjul i boggien, dock med isrivare. Men helt utan att behöva byta slides!

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Dom hjulen är helt onödiga om man är duktig att använda dom medföljande isrivarna. jag har kört många hundra mil med maskiner helt utan löphjul i boggien, dock med isrivare. Men helt utan att behöva byta slides!
Kom ihåg att inte backa om du menar de isrivarna som är fästa på boggieskenorna. Hade såna på min HCR och glömde bort dem när jag backade på parkeringen. Eller fungerar Polaris rivare annorlunda? Jag lägger nog oxå i ett par hjul. Vill inte krångla när man är på långtur.

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Känns om att en RMK 800 med walker-dämpare är en lite bättre "allround"-maskin än PROn då, bortsett från att den är ca 4-5kg tyngre...

Tack för svaren :)