Fråga om E-tec 800 årsmodeller 10-12 kolvbyten

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Hej, sitter och letar skoter och har funderingar kring E-tec 800 som dom byter kolvar på,
har sett och hört en del som fått dom bytta och dom sett fina ut,
men ett par har även fått byta vevaxel på garanti, är det så att vevaxeln ska bytas eller har det varit haveri som orsakat bytet?
Är det större risk att köpa en sådan maskin där vevaxeln är bytt?
är dom driftsäkra annars efter bytet, eller bör man titta på årsmodell 13 istället?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Fanns inga 800 e-tec 2010.

Kolvarna böt man för att stopstiftet för kolvringarna kunde lossna och orsaka en del skojigheter.

Ser inga problem i att köpa en skoter som, av en auktoriserad verkstad, kolvarna blivit bytt i.

Vevaxlar vet jag inget om så den får nån annan ta.
Men resonemanget kvarstår, inga problem med en bytt vevaxel heller.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
tackar, jo menar 2011-12 känns bra,
skrev med en som hade en boondocker där kolvarna bytes vid 350mil,
nu så stod tim mätaren på 40 timmar och den har gått runt 500mil
Nollställer dom timmätaren vid kolvbyte?
och annars, hur länge räcker ett par kolvar, i normalfallen, när bör man börja kontrollera dom och byta?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Timmätaren i displayen kan man nollställa själv, totaltiden lagras oavsett i modulen.
Var väl nån same som hade kört 1600 mil på samma kolvar så nog verkar det gå att åka ett tag. Men tumregeln från gammalt brukar väl vara kolvbyte var 500e mil. Minns inte hur det står i servicemanualen. Hellre byta för ofta.