Fråga om felsökning av etec

Enar1

Medlem
11 dec 2016
12
0
1
Gottne
Har fått problem att motor lampan börjar lysa vid för hård körning på etec 600 12, då tänkte jag att jag skulle göra en felsökning. Nu till sak, måste jag åka till ett auktoriserat företag då? Och hur mycket brukar det kosta på ett ungefär?
Tack för svar!

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Använd sökfunktionen så kanske du hittar fler som haft samma fel och fixat det. Svågern har en 2012 etec (Lynx Commander), fick samma fel och där var det något relä som behövde bytas. Handlaren ifrågasatte att han parkerade skotern utomhus på vintern, det var tydligen inte bra...

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Hade detta problemet på min etec 600 -14. Lampna blinkade till vid hårdare körning. Då visade det sig att håller man lite på bromsen samtidigt som man gasar så blinkar lampan till. Jag hade ju ett finger på bromsen och vid hårdare körning så så blev det lätt så att man ansatte bromsen lite så bromskontakten tände bromsljuset och då triggar denna funktion.

Det gick då även att läsa ut den felkoden efteråt.

XPMarc

Medlem
3 apr 2014
13
1
3
Umeå
Här kommer ett bra tips: När motorlampan lyser håll M knappen intryckt samtidigt som du blinkar med hel&halvljuset. Då kommer en felkod upp på displayen efter några sekunder. Sen kan du kolla på m-performance.com under 600 e-tec vad felkoden betyder. Lycka till!

XPMarc

Medlem
3 apr 2014
13
1
3
Umeå
Har du skotern igång då du testar. Du ska blinka i ca 3sekunder sen så rullar de farm text i displayen. Är de ingen "aktiv" felkod kommer även det stå i displayen.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
På min förra Freeride fick man växla mellan hel och halvljus flera ggr mycket snabbt för att det skulle funka.

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Lättaste sättet är att inte trycka in lampknappen tills den klickar över då brukar det gå ganska fort att få fram koderna