Fråga om garanti

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
Om jag vill tex byta fotsteg på min skoter till exempelvis Skinz.. blir det gnäll för nygarantin då? (aldrig ägt sprillans nytt förr)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Prata med din åf. Ska ju inte spela någon roll om den rasar i motorn om fotstegen är nya men det är ju inte jag som du ska tvista med.

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
Okej tack för svar. Kan vara bra att veta! har en känsla av att jag kommer vilja byta fotsteg så småningom på Switchback assaulten.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Tror inte någon tillverkare bryr sig, men samtidigt har du ju garanti på chassie, och händer det något med det, som SKULLE kunna hänvisas till garantiärenden, så lär de falla bort omedelbart.

Arctic ger exempelvis bara garanti på skotern om orginal delar är monterade (airframes, antistab, fegsnöre osv)

Händer det något som är relaterat till den delen, så kan det nog bli svårt att få ut något.
Men samtidigt är väll inte fotstegen det man reklamerar i första taget heller =)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Dock är chassi något som det är svårt att hävda garanti på, oftast är grejorna använda när det blir snett eller något spricker. Så då blir det oftast ändå ett försäkringsärende eller så köper man själv den del som gått sönder och en tub lord lim, faktisk så är inte polaris chassiedetaljer dyra förutom själva tunneln och relativt enkla att byta.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Helt sant, lite det jag menade=)

För övrigt är inte arctics chassiedelar så dyra heller (trot eller ej). Tunnelförlängning med lyftbåge är under 2000kr för en 141" exempelvis.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Och om man har köpt skotern som privatperson (och orkar käfta emot) så går det alltid, oavsett säljarens garantivillkor, att hävda sin rätt enligt konsumentköplagen.

Skillnaden är dock att när man använder konsumentköplagen så måste dels kunden kunna bevisa att felet måste ha funnits redan vid köpet även om det inte har visat sig förrän senare, och dels är det kunden som ska kunna bevisa att det verkligen är ett fel.
Om säljaren lämnar garanti så är det han som måste motbevisa kunden om det blir en tvist.

Och konsumentköplagen ger inget skydd alls om det är en juridisk person (t ex företag eller förening) som har köpt skotern.

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Läs garantivillkoren - där bör det framgå vilka förändringar som tillåts utan att påverka garantin.

torbjorn; reglerna i konsumentköplagen är inte direkt tillämpliga här då det rör sig om något som säljs med garanti. Garantin ger ju ett bättre skydd än konsumentköplagen (som tar sikte på ursprungliga fel i varan, dröjsmål och förseningar..)

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Jag har just färdigställt en skinzinstallation på min SWBA och har till 99,9% goda erfarenheter att dela med mig av. Bra passform, bra instruktioner. Mycket enklare installation än på många andra modeller om jag utgår från installationsfilmer på youtube. Fotstegen känns både snygga och stabila på plats.

Anledningen att jag inte gav 100% var att Skinz enbart skickat med 19 av 20 fästplattor så har nån en svart (traction cleat) är jag intresserad.

Garanti? Den dagen den sorgen...
/ Tommy