Frågor ang 580 Zr 1997.

tce

Medlem
21 feb 2009
18
0
1
Stockholm
Hejsan.
Efter att ha köpt min Arctic Cat 580 ZR 1997 så har jag några små frågor.
första frågan är hur man byter variator rem, har inte hunnit få en bok hur man gör och det verkar inte finnas något verktyg med om sådant ska användas.

Har tyvärr ingen mer information ang skotern men någon kanske kan hjälpa mig?

Fråga nr två är. då orginalpipan har lagt av så den ser ut att behöva svetsas på olika ställen så funderar jag vad som händer om man sätter ett rakt rör istället för resonans lådan (kaffeburken).

Fråga tre. Vad kostar en pipa orginal/ eftermarknad ca?

Lika bra att fråga så man inte gör fel direkt. :)
Mvh Chrille
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Du byter rem genom att ta tag i sekundär variatorn och vrider den åt höger. Då kommer skivorna att åka isär och sedan kan du trä remmen över skivorna och sedan ta loss den där fram. När du ska på med nya remen så trär du den mellan skivorna på den främre variatorn och sedan över den bakre. Sedan vrider du skivorna på den bakre åt vänter så åker dom ihop lite.

Om du sätter ett rakt rör ist för vanligt avgassystem kommer skotern gå skit. Pipan ger ett speciellt uträknat mottryck. Utan de mottrycker kommer den inte att gå bra.
 

tce

Medlem
21 feb 2009
18
0
1
Stockholm
ska ut och prova imorgon förmiddag då, får tacka för svaret.

hittade inga pipor hos bengan som passar till 580 ZR 1997 så blir väll renovera upp den gamla som någon svetsat ett par 1000 gånger med dom sämsta fogarna jag sett. antar att ca pris på org pipa är ett x anta tusenlappar.

för övrigt undrar jag lite ang chip, är det värt pengarna och vad ligger ca priset på?

Mvh Chrille
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Själv haft just en sån skoter.
Orginal på den så sitter det en annorlunda sekundär, de flesta bytte till den arctics vanliga.
Tycker inte du ska bry dig om chip till den.
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Enda gången ett chip egentligen ger nåt är om du byter till trimpipa, då måste du ha chip, annars kommer skotern att skära.

Detsamma gäller att byta pipan mot ett rör, eftersom det är en EFI, så är de lite känsliga. I bästa fall går skotern bara jättedåligt, i värsta fall skär den tämligen omgående.

Har förresten sett ett par sådana maskiner som säljes i delar på blocket, där kan du nog hitta en orginalpipa till rimligt pris.

Ang trimpipa/slutburk, tänk på att det är olagligt att i någon form förändra avgassystemet på en skoter (enda undantag är om du enbart kör på bana), kommer en polis som vaknat på fel sida den dagen, då åker du på 3000:- i böter, samt kan bli anmodad att uppvisa maskinen i orginalskick.