Frågor ang. Gasol..? Pris? Tillgång?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Halloj!

Undrar hur tillgången samt priset på gasol i väst-jämtland är?
Dvs östersund väster-ut inåt Åredalen..

Samt.. Kan jag köpa en större flaska, Säg 100kg och förvara i garaget hemma?
Och fylla över från den själv i mindre tankar?

Nåja, inte så hemma på det här med gasers reglementen osv.
Pris är ju omöjligt och hitta tycker jag.

Lite andra frågor...
Funkar det att ha vanliga dykar turber (luft) och förvara gasen i?
Trycket är ju ungefär det samma...

Vh Rasmus

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yes, men mackarna ligger inte tätt imellan.. Och vad jag läst mig till på forum så skiljer priserna på mackar extremt mycket. Helst ska man köpa av någon industri.
Men som sagt, hittar inte mycket info om väst-jämtland!

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Yes, men mackarna ligger inte tätt imellan.. Och vad jag läst mig till på forum så skiljer priserna på mackar extremt mycket. Helst ska man köpa av någon industri.
Men som sagt, hittar inte mycket info om väst-jämtland!
Gällande mack gasol så ska tex OKQ8 stationerna i jämtland ligga på samma pris..Att det är ett annat pris i tex Västerbotten beror på att det är en annan förening.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Sandbergs i Lungnvik köpte jag både flaska och fyllning av. tror dom ligger bra i pris.
det finns lite olika storlekar att välja på också.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
står i kassan på preem i jokkmokk atm å vi tar 626:- för att fylla en p11. brukar få höra att det är dyrt men de är oftast av norrmän som är snåla små turister och som är van vid att gasolen kostar 2 kr/L

Men det varierar väll gode mkt antar jag från län till län etc så kanske inte hjälper så mkt.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
vad jag fattar så är den billigare där. men jag har inte så stor koll på de :( är väll billigare om man går på riktiga "gasolaffärer" som har större utbud m.m.

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Här i Boden kostar det 499:- att fylla en 11, Men AGA olika zonpriser har jag hört så det är billigare i tex västerbotten.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Men seriöst, antar att du överväger att köra på gasol i skotern? gasol finns att köpa på väldigt många mackar, dock så blir fler och fler obemannade och då är det svårare... så jag skulle verkligen överväga detta väldigt noga. Blir nog inte så lätt att sälja som gasolkonverterad heller..
Tycker själv att det är tillräckligt besvärligt att få tag på 98oktan, du får gärna kalla mig lat men jag föredrar att kunna köra skotern också och tanka där jag ser en mack... :)

Ang trycket i flaskan så är det ca 14bar om jag inte missminner mig helt fel, då jag lekt mycket med gasol förut :)

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Här kostar det ca 400:- att byta ut en 11 mot en fylld, och uppe i Dalarna där jag har husvagnen kostar det 375:-.
Använder både PA11 och PK10, men det är samma pris.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Asker:
Jo det är vad jag går i tankarna och testa. Har hittat delar till det i väldligt rimligt prisklass.
Men endast spekulationer än.

Dock har jag stött på ett litet problem ang flaskan.

Det står att man INTE får använda gasolflaskor liggandes, då det kommer komma ut flytande (vätskeform) gasol.
MEN det är ju exakt det jag är ute efter ifall jag nu ska använda det på skotern!

Står det så pga flaskan inte klarar av det?
Eller för att 99.9% av alla som använder en gasol flaska brukar den till tex. grillen? Och i det fallet skulle de gå åt helvete?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Grejen att man inte får ha den upp och ner är att det gasolen kommer i vätskeform och då funkar inte regulatorn som den ska så då flödar den på för mycket gas/vätska. Men sen har jag för mig att det sitter en kulventil som ska förhindra att det kommer ut gas när den är upp och ner eller liggandes.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okej!
Yes, men det är just i vätskeform jag vill ha ut den i. Då jag senare i systemet kommer ha en omvandlare, som gör om det till gasform.

Eller är det redan så att ventilen / saken på flaskan felar om det kommer vätska?