frågor ang. matta

sweant

Ny medlem
4 nov 2007
2
0
1
latbo
Hejsan, jag har för inte så länge sen skaffat mig min första skoter :) (v-max 600 xt -96)

Har nån fråga ang. mattor till just denna skoter och eftersom jag är ganska ny på lederna så ber jag er att ha lite tålamod med mina frågor, dom kanske kan låta lite dumma osv.

Dåså.

Vad ska det vara för mått på mattan till just denna skoter? kikade lite i registreringsbeviset och såg ett mått på mattan, 380mm bred. jag tolkar det som att det kan vara vilket längdmått som helst, eller är det så att man inte sätter nå längdmått på drivmattorna? och tittar jag på nån internet leverantörs utbud så ser jag två mått, ett för kammhöjden och ett annat mått. är det det andra måttet jag ska vara mest intresserad av.

Hur går jag tillväga för att byta matta? ( du behöver inte vara exakt med ditt svar, ge mig bara en snabb genom gång på vad jag ska tänka på när det nu blir dags att byta )

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
370* 38* * bruk man skriv
mattlängd,bredd,kammhöjd

släppmattspänningen, lossa boggien (4 bultar) slit utboggien, lossa lagerhållarn på vänstersida, öppna kedje huset, (töm ut oljan) skruva loss kedjan och dreven! och dra ut drivaxeln åt vänster.. sätt ihop i omvändordning

/Croll

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjenare newbie..

Måttet på din matta är 307cm lång.
alltså "omkretsen" på mattan.
Bredden är mkt riktigt som du sa 38cm, Racing mattor brukar vara 35cm, även F-cater samt Phazern fx! Sen har du bredbandare (jobbar skotrar) ~40cm

Kam höjden får du nog begränsa till 32 eller 38 ifall du inte vill göra någon större modefiering. (byta drivhjul, sänka ner boggien osv)

Byta matta:

1. Ta ur boggien ur mattan
2. Töm kjedjehuset på olja och skruva lös det.
3. Ta loss sekundären
4. Skruva lös hastighets mojängen på andra sidan drivaxeln.
5. Tryck ut drivaxelen åt variator sidan så den "ploppar" ut på höger sidan.

Sen omvänd ordning när du sätter ihop det igen!

//Rasmus

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
370* 38* * bruk man skriv
mattlängd,bredd,kammhöjd

släppmattspänningen, lossa boggien (4 bultar) slit utboggien, lossa lagerhållarn på vänstersida, öppna kedje huset, (töm ut oljan) skruva loss kedjan och dreven! och dra ut drivaxeln åt vänster.. sätt ihop i omvändordning

/Croll
307*38*x.x är det som man brukar skriva! inte 370;)

Sen beror ju längden på vilken boggie du har, men i ditt fall är mattan 307cm i omkrets!