Frågor ang turbo f7

Arcticturbo

Medlem
17 mar 2016
8
0
1
Lima
Gäller en sx600/f7 med speedwerx pipa, boysen reeds, tändkil, och turbo från en Saab 9,5.

Har monterat en turbo på min 700 motor och det resulterade i att båda kolvarna for pga bränsle. Då till frågan.
Vet någon hur många mm jag bör fräsa ur toppen för att få rätt komp?
Samt hur jag ökar bränslen enklast utan att montera en boondocker, borde de inte gå att montera större vanliga Bosch spridare?
Har ett par snopro kolvar hemma på hyllan som jag funderar på att montera eller är de smidda som gäller?
Tack på förhand!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nu är jag inte nån super expert men har testat många olika lösningar på det mesta, enligt min mening så är turbon i minsta laget.. (för liten) dom har sjukt trånga avgashus. Nån form av brenslebox måste du nog ha, att bara montera större spridare kommer att sura ner hela det oladdade registret.
Kanske skulle funka med progressiv btr och/eller tryckstyrda extraspridare, dock kan det nog vara svårt att få till bra.
 
Last edited:

Arcticturbo

Medlem
17 mar 2016
8
0
1
Lima
Ja nog känns turbon för liten. Blev riktigt slö på lågvarv. Har funderat på dedär med btr också. Känns som original spridarna bör räcka om man ökar trycket till ca 4 bar på runt 0,3 i ladd. Men som du säger så är det nog svårt att få det bra utan bränslebox.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.175
1.006
113
Stora Blåsjön
Vilken typ av kolvar du stoppar i är det minsta problemet. Funkar nog fint med konservburkar om du ändå inte tänkt styra soppan på något vettigt sätt. Du måste kunna plocka bort en del soppa innan du har laddtryck då det är mer motstånd i insuget när det sitter en propeller där innan den har fått fart.
Sen behöver du en turbo som är ungefär dubbelt så stor mot det effekt uttag som du tänker hamna på mot vad som skulle suttit i en bil/fyrtaktare. Avgashuset är det viktigaste får absolut inte vara får trångt.
Kullagrad turbo är helt klart att föredra, snabbare respons och lättare att smörja på ett vettigare sätt.

Så ska man prova på 2-t turbo utan att bli fattig så bör man satsa helhjärtat på det annars blir det tyvärr bara en dyr historia med en maskin som aldrig riktigt gått bra och en hel hög med trasiga grejor.
 

Arcticturbo

Medlem
17 mar 2016
8
0
1
Lima
Tack för bra svar! Blir att sätta i nya kolvarna och köra utan turbo vintern ut och kosta på den under sommarn ist.