Frågor ang Zr 600 -98

R1Widde

Medlem
9 feb 2009
18
0
1
Jag har ett problem med den och det är att den "hugger" tag i remmen när den kliver iväg vid 4500rpm. Kan man justera variatorn så den greppar tag i remmen på ett skonsammare och snällare sätt. Sen får jag för mig att den slirar lite ibland på remmen också.

Har en dekal där det står "Black Magic" på skotern och funderar då på om det sitter ett sådant variator kitt på den, men hur ser man detta och hur märker man detta? Det kanske är det som är problemet!?

Sen undrar jag om det finns någon form av justering för oljan på denna maskin då den blå rycker fantastiskt mkt. Eller om det helt enkelt ska vara så!?
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Förmodligen är det monterat dit ett sånt variatorkitt, Det låter som att du har startgropar på dina vikter. Det du kan göra är att ta lös vikterna och slipa till dom lite, Ta bort kanten som är i gropen som rullen hamnar på. Då kommer den att bli mjukare i starten. Du behöver inte ta bort mkt utan bara slipa till den lite så att den blir mera formgiven efter vikten.

Det du kan göra är att kolla att oljepumpen står i rätt läge, Kolla i instruktionsboken hur du ska göra. Om du inte har den, Då finns det en Markering på pumpen och på pumparmen i form av streck, Dessa ska ligga mot varandra vid stängd gas. sen finns det ett till märke lägre upp på pumpen det ska vara mot armens märke vid full gas.

Sen så om maskinen tar mkt soppa = mkt olja,
på 20L bensin så ska det gå 4dl olja, 40L = en tank ungefär = 8dl. Ja du förstår. Det ränner bra iväg om du har en förbrukning på 3-4L milen

Du kan ju kolla om du har nå läckage runt Cylinderfoten och Avgassystemet.
 

R1Widde

Medlem
9 feb 2009
18
0
1
Jag tackar så hemskt mycket för den informationen, ska ut och slipa till vikterna lite och se om det blir bättre. Ang oljeförbrukningen så drar den kanske normalt även om jag tyckte det var lite mycket. Det är ju lite svårt att komma åt och titta till om oljepumps armen ligger an mot strecken men ska även titta på detta.

Ang variatorkittet, vad gör detta för skillnad mot original?
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Ett variatorkit är framtaget för att få maskinen att kännas rappare oftast.
Lite svårt att förklara men, Oftast så har man "Primären" tyngre vikter + styvare fjäder = Växlar hårdare, Sen så kan man även ha "Sekundären" en brantare helix + hårdare fjäder, Brantare helix gör att den växlar upp snabbare medans fjädern ger en bättre backshift.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag har en ZL 500. Hela motorn är lik 600 förutom andra cylindrar.
Den motorn tog olja så förbaskat trots 2l soppa /milen.
Hann inte göra nåt åt det innan veven gick av efter 20 mil.

Den "nya" motorn jag satte i justerade jag oljepump enligt ovan.
Den tog också enormt med olja, minst 2 liter på 40 liter.

Nu ska jag häkta av wiren från pumpen, vilket gör att pumpen endast ger den oljemängd den ger vid tomgång. Detta för att slippa koppla bort och ge pumpen smörjning. Vi ska blanda 2% i bensinen.
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hej på dej. Du kan enkelt kolla pumpen om du har en liten spegel gärna en tandläkarspegel som du kan föra ner mellan förgasarna. Om det skulle fela lite i inställningen skit i att skruva ta bara tag i plåtarmen som viren sitter i och bryt den upp eller ner tills du har rätt inställning.