Frågor efter kolvbytet

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Ska byta kolvar i skotern. Läst massa bra trådar så vet hur man ska gå till väga. Dock är det första gången så det tar väl lite tid.

Det jag undrar över är om någon vet vilket moment man drar cylindrar samt topplock på min skoter vid återmonteringen? Skall man momentdra grenröret också? Det va ju himla trångt att skruva bort, så där kanske man drar på känsla bara.

När man fyller på kylarvatten igen, hur löser man luftningen enklast? Locket av, sen bara fylla på, starta skotern och klämma på slangarna sedan efterfylla till lagom nivå? Eller kanske man skall lyfta den i fram?

Tacksam för tips kring detta
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
800 p-tek motor vi pratar?

Har aldrig dragit grenrör med moment men det brukar finnas tabeller till det å.

Du är helt rätt ute, du lyfter upp skotern fram och sedan fyller du på kylarvatten.

Bra grej och tänka på när du ska ut med kolvbulten är att kolvbultslagrena brukar leta sig ned i vevhuset. Brukar alltid köra glapack runt vevstaken för att förhindra det!

Lägg kolvbultarna utomhus när du monterat ur dom. Så när det är dags att montera igen så hämtar du in kolvbultarna och glider i lite lättare.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Cylindrar 40Nm
Topp 29Nm
Grenrör: 23Nm

Minns jag inte fel så korsdrar du från mitten och ut till kanterna.
 
Last edited:

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Tack så mycket, nu vet man hur hårt man törs/skall dra.Jag byter både packningar samt kolvbultar och nållager, hoppas det går lite lättare med 2taktsolja.
Ska tänka på att det kan sitta korglösa nållager och hålla rätt på dessa. :)

Provar sedan att köra upp skotern i uppåtlut när jag luftar systemet.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Ska kika om jag hittar ett mönster du ska dra bultarna i.

Men annars låter det ju som att du har det på det torra hur du ska göra. :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Köp nållager där nålarna sitter fast i korgen till kolvbultarna annars blir du tokig om du försöker få dit de lösa rullarna. De brukar finnas en plugg på kylslangfästets topp ovanför termostaten, den bör man öppna under luftning. Men det brukar även duga ha locket till expkärlet delvist öppet ett tag.
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Brogge: Det skulle vara super om du hittade det men tror nog inte det är hela världen så länge man korsdrar dom. Från mitten och ut mot kanterna låter bra iaf :)

BoostIII: Har redan inköpt allt jag behöver. Antar att du menar nållager med fast korg man bara trycker dit? Lösa skulle jag inte ens försöka pilla dit.
Ska kolla om jag hittar nån plugg som du beskriver.

Nu har jag iaf tömt den på vatten, släppt på förgasare o diverse annat. Det enda som är kvar är en skruv med en kontakt mitt på toppen. (tempgivare?) antar att den bara är att lossa också?
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden

Från en 800r, men det är samma på den äldre.

Kom även ihåg att inte dra fast cylindrarna på blocket förrän du satt dit grenröret. Det är det som ska styra cylindrarna när det inte är en monoblock motor. Om du drar cylindrarna först är det lätt att dom hamnar snett och grenröret blir svårt att få dit.
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Tack för en bra bild! Fortsätter lite på denna tråd.
Har nu monterat bort topp och cylindrar samt tagit bort kolvarna. inga problem än så länge.
Både kolvar och cylindrar ser fint ut utan repor. Kolvarna lite svagt brunbrända på sidorna där knaster sitter.

Jag släppte bara insugsgummin från förgasaren så dessa följde med cylindern bort nu. Tror ni det blir bekymmer att montera tillbaka cylindratna så sen? Va lite pilligt att få bort. Kanske är ett måste att ta bort luftburk och förgasare för att det skall gå smidigast.?

Till sist kommer nog världens dummaste fråga :) cylinderfotspackningar osv, spelar det nån roll om texten på dessa är upp eller ner?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Man brukar ta bort förgasare och luftburk. Bottenpackningen passar hur som haver men kolla så du inte fått en tjockare packning för det finns närmare 5 tjocklekar att välja på. Bästa packningen är den som är 0,5mm tjock . Motorn ger mest effekt i botten och mellanreg med lägsta 0,5mm packningen. Om man sätter dit 0,8mm packning drar den mer soppa och går ineffektivt med sämre botten o mellanreg men man kan vinna 1 hk i toppeffekt.
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Nu har jag fått hjälp att horna cylindrarna, rengjort med brääkleen ordentligt och en sväng med tvål och vatten. Finns inga kännbara repor någonstans.

Skall sätta i sno PRO kolvar, och har kollat med bladmått. Har provat på tre ställen i cylindern och överallt får jag in ett 0,40mm bladmått men inte ett 0,50mm. Är detta bra gap? För övrigt har jag vägt kolvar och kolvbultar. Skiljer 1g mellan kolvarna och 1g mellan kolvbultarna. Så tar jag tyngsta kolven ihop med lättaste kolvbulten blir ju vikten precis samma på båda. Dock vet jag ju inte hur exakt våran köksvåg från rusta väger :)
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Glömde detta också, är kolvringarna konade och måste sitta åt ett visst håll på sno PRO kolvarna? Svårt att se med ögat och ser ingen märkning på nån sida på ringarna heller. Tack!
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Glöm mina sista inlägg, allting monterat och klart! Tack för all hjälp man fått, annars hade inte jag fixat detta själv. :p
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Om kolvringsspärren på kolven är i mitten spelar de ingen roll hur kolvringen är. men om den är högre upp än centrum så spelar det roll hur kolvringen ska vara :)
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Mycket riktigt! Kolvringen passade bara åt ett håll, märktes tydligt om man vänt den fel eftersom den inte alls gick att komprimera runt kolven annars. :p

Nu har jag kommit så långt att jag skall fylla kylarvatten / starta upp den. Använder ni färdigblandad glykol eller blandar ni själva? När jag tappade ur systemet var det starkt blått. Vilken typ ska det vara?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Använder ni färdigblandad glykol eller blandar ni själva? När jag tappade ur systemet var det starkt blått. Vilken typ ska det vara?
Färdigblandad? Varför betala dyrt för vatten i förpackning?

Jag använder faktiskt Biltemas röda Long-Life glykol i alla mina fordon sedan många år tillbaks utan problem. Den är en nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfri etylenglykol som passar väl för skotermotorer, likväl för bilar och Mc.
Blandar 50-50.
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Provar Biltemas röda long life glykol nu jag också. Har skotern med nosen uppåt och har fått i kylarvätska upp till max i behållaren. Så nästa steg blir att starta skotern, fylla på och lufta systemet. Detta gör jag ju på tomgång med nya kolvar. Är det bara att stänga av skotern efter fyllningen är klar och skotern är varm? (Och låta den kallna)

Sedan undrar jag lite om inkörningen. Jag har fått rådet att slå i 1% extra olja på full tank, varmköra 5min och sedan köra med pumpgas så mkt som möjligt, samt undvika långa fullgasrepor och för jämn gas. Så skulle jag köra upp en tank och sedan skulle den vara inkörd. Låter det vettigt eller bör jag göra på annat sätt? (svårt att få nåt tydligt svar i andra trådar)
 

nisseq

Medlem
16 sept 2013
16
0
1
sundsvall
Glöm inte att spärra oljepumpen på fullt när du startar den,då är man ganska säker på att bubblorna försvinner och att olja kommer dit den ska.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Jag rek inte extra olja i tank för det hettar bara upp motorn i onödan och förhindrar inkörningen en hel del. Är det förgasare brukar jag skruva på blandskruvar så den går fett samt höja trottelnålar 1mm med shims i ca 1 tank för de kylar o smörjer bra.

De är bättre ju mer de rabbar vid inkörning därav så rek även mineralolja om man ska vara noga. Första uppstarterna är viktigast, bäst är att start upp den bara några sekunder första start och minst 5ggr till med några min kylning mellan varven. Det förhindrar kolven att kallnypa i den nya råa ytan, dvs kolven blir hetare när den är ny och rå pga friktion helt enkelt. Därför är flera uppstarter bra så kolven är så kall som möjligt = lite svälld vs fodret.

I övrikt så stämde resten av inkörningsförfarandet med pumpgas och aldrig jämn gas.