I påskas tvärdog skotern efter lite fartsträcka på sjön och jag hade ett tändstift igensatt av aluminium. Väntade mig således en otrevlig överraskning och fick mina farhågor besannade igår. Skotern gick ändå rätt normalt efteråt, trots misständning på låga varv och ojämn tomgång, samt ändrat motorljud. Misstänkte dåliga reedventiler, med tanke på ljudet, men de var jättefina.
Det visade sig, vilket man även ser lite av på bilderna, att den gått varmt på båda cylindrarna. Ser ut att vara rätt stort kolvspel också. Hur stort skall det vara normalt?
Räcker det med att hona cylindrarna med en sten för nicasil och vara nöjd med det? Det är utanpåliggande kolvrester på första bilden. Det har dock gått igenom nicasilen lite längre ner tror jag.
Vad är originalbestyckningen på en ZL 600 -99?
Är avgastemp en bra investering? Duger det med en digital från biltema?
Här kommer bilder på kolvar, samt ett videoklipp på tomgångsproblemen.
Det visade sig, vilket man även ser lite av på bilderna, att den gått varmt på båda cylindrarna. Ser ut att vara rätt stort kolvspel också. Hur stort skall det vara normalt?
Räcker det med att hona cylindrarna med en sten för nicasil och vara nöjd med det? Det är utanpåliggande kolvrester på första bilden. Det har dock gått igenom nicasilen lite längre ner tror jag.
Vad är originalbestyckningen på en ZL 600 -99?
Är avgastemp en bra investering? Duger det med en digital från biltema?
Här kommer bilder på kolvar, samt ett videoklipp på tomgångsproblemen.