Frågor och problem ZL 600

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
I påskas tvärdog skotern efter lite fartsträcka på sjön och jag hade ett tändstift igensatt av aluminium. Väntade mig således en otrevlig överraskning och fick mina farhågor besannade igår. Skotern gick ändå rätt normalt efteråt, trots misständning på låga varv och ojämn tomgång, samt ändrat motorljud. Misstänkte dåliga reedventiler, med tanke på ljudet, men de var jättefina.

Det visade sig, vilket man även ser lite av på bilderna, att den gått varmt på båda cylindrarna. Ser ut att vara rätt stort kolvspel också. Hur stort skall det vara normalt?

Räcker det med att hona cylindrarna med en sten för nicasil och vara nöjd med det? Det är utanpåliggande kolvrester på första bilden. Det har dock gått igenom nicasilen lite längre ner tror jag.

Vad är originalbestyckningen på en ZL 600 -99?

Är avgastemp en bra investering? Duger det med en digital från biltema?

Här kommer bilder på kolvar, samt ett videoklipp på tomgångsproblemen.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag tycker du kommit rätt OK undan med tanke på hur kolvarna ser ut :O

Jag har inte så mkt erfarenhet av att repa nikasilare.. men tar man inte syra istället för att slipa? Dvs du fräter bort alubitarna?

Sedan hornar man såklart!

Kolvarna är bara att byta båda! Inget snack... snåla inte å tänk "ääääh, de fungerar" utan byt båda.. då fåru orginal = rätt spel

Nä ingen ide å köpa en avgastemp.. tycker de är onödiga pengar.. ja menar du har ju inte modiferat motorn med nå annat än som egentligen ska vara där.. så jag tycker de är bortkastade pengar..

Bestyckningen kan inte jag svara på tyvärr..

/F

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Jo, jag var förutseende och fick hem dessa från staterna för en vecka sedan. Syra hade jag också planerat, men hur illa är det där jag misstänkt att det är hål igenom nicasilet?

Antar att det är lite pill att få koll på bestyckningen också :boring:

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Blanda till lite vatten och tapetklister, blanda i lite Kaustiksoda "Avloppsrens" finns på Daglighandeln, Måste vara just kaustiksoda går ej med vanlig avloppsrens,
Du tillsätter kaustiksoda och rör om, tillsätt mer kaustiksoda! Detta ska nu istort sett börja koka, iaf blir gode varmt. då har du rätt blandning. sen tar du och kletar cylindrarna väggarna fulla med det, Slå in det i plast en timme, Ta ut dom och rengör dom noga!

Använd skyddsmask när du håller på. Osar en hel del giftiga ångor!

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Syra har jag tillgång till, så det är inga problem. De andra grejorna jag räknat upp i tråden då?