Frågor om kolvbyte

jsty15

Ny medlem
22 feb 2013
4
0
1
Tjena
Tänkte kolla om det är någon här på forumet som har bra koll på kostnader av kolvbyte. Har en lynx re 600 e-tec -09 som har gått ca 550 mil. Har inte kollat komp. på den men undrar om det börjar bli dags för kolvbyte?
Vad skulle det kosta att lämna in den på firma?
Förutsatt att skotern plockas isär av firman.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har aldrig lämnat in en skoter för kolvbyte, men det är några timmars jobb, Jag skulle gissa att kostnaden kan bli 2-4000 + material.
 

MrQwerty25

Aktiv medlem
23 nov 2010
54
0
6
Varför vill du byta kolvar, går den dåligt? Tror inte man behöver lägga tid och pengar på kolvbyte på en 600 e-tec innan det finns någon slags indikation på problem.
 

VanAlden

Aktiv medlem
4 sept 2012
52
0
1
Varför vill du byta kolvar, går den dåligt? Tror inte man behöver lägga tid och pengar på kolvbyte på en 600 e-tec innan det finns någon slags indikation på problem.
Kolvar byter man väl helst innan det uppstår problem? :p
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Har en bekant som är naturbevakare,kör XXXX antal mil per år,hans tidigare maskiner med 600 e-tec motorer har skurit när dom har gått mellan 5-600 mil,renoverat sen har han kört lika långt igen och samma sak,den han har nu har gått 11-1300 mil på en vinter å den har hållit,så går dom sönder så går dom sönder,blir nog billigare att kolla igenom den nu än sen,om inte annat om du ska lämna in den så går det lite fortare nu än när säsongen börjat
 

MrQwerty25

Aktiv medlem
23 nov 2010
54
0
6
Problemet är väl att veta efter hur många mil som problem med kolvarna kan tänkas uppstå. Det är klart att man skulle kunna kolla kolvarna mellan varje säsong, eller oftare beroende på körsträcka. Men det är ju inte heller en garanti för att inget händer, kan hända grejer inom ett fåtal mil utan tidigare indikation.

Har själv försökt få någon seriös rekommendation från märkes verkstäder, beskedet där har varit att byte sker då man märker problem t.ex. dålig gång (p.g.a. dåligt komp). Finns inte heller någon instruktion angående kolv byte eller kontroll i service manualerna.

KalleT: Varför skar din "naturbevakar bekantings" maskiner?
 

Acatar

Medlem
12 apr 2013
28
0
1
Dalarna
Har en bekant som är naturbevakare,kör XXXX antal mil per år,hans tidigare maskiner med 600 e-tec motorer har skurit när dom har gått mellan 5-600 mil
Det låter rent ut sagt skitdåligt att maskiner ska skära efter så kort sträcka, särskilt om de används av naturbevakare. Jag hade kallt räknat med att köra MINST dubbelt så långt... har kört flera maskiner över 1000 mil och kolvar har aldrig varit problem.

Antingen byggs det sämre maskiner eller så kör folk fullständigt skiten ur dem numera.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Själv så tror jag att dom flesta nyare maskiner (iallafall polaris) får för lite olja,jag körde en hel säsong med min i fjol och har fortfarande inte kört ur en oljetank,visserligen bara 78mil ren skogskörning men ändå,räkna ut hur mkt olja det går
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.815
851
113
Kramfors
Som jag ser anl till att nyare maskiner skär är att oljeinjektorerna är helt åt h.... felplacerade på många motorer. Ex på Rotax iii serien så sitter oljemunstyckena rakt in i mitten av blocket, det innebär att kolven sköljs med ren soppa närmare 30% av sitt varv. Och oljespridningen i vevhuset blir inte optimal heller då oljan far dit det går lättast att ta sig helt enkelt.

Yamaha förgasar 2taktare har smartaste oljeinblandningen, det sker innan förgasare i bränslepumpen. Då blandar sig oljan under lång tid innan den når motorn.

Artic/polaris sopade förr in oljan i insug vilket inte heller är bra men bättre än Rotax påhitt.
Nyare insprutare lider ju av problemet att de inte vill dra olja genom spridarna så de sopar ju in oljan på lite olika ställen från år till år med olika livslängder som resultat. De tycks inte lära sig av tidigare misstag.

Skulle jag haft en insprutare skulle jag kört 1% olja i tanken + en bensinoptimerare som rengör spridare. Då tror jag inte spridarna kläggar igen och motorerna skulle hålla dubbelt sålänge. Jag skulle även skruva upp oljepumpen så de drar 1,5% i genomsnitt ur burken + 1% oljan i tanken.

Då åker man lätt 1000 på kolvarna :)