Frågor teleskopstyre

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Bröt av styrstången på min M8a i förrgår... Gick av en lite bit nedanför teleskopfunktionen. visst går det att bara beställa den nedre delen av styrstången utan själva teleskopfunktionen? känns onödigt när den fortfarande funkar?

Undrar även hur man enklast går till väga att byta styrstången, visst måste man bort med själva pyramid staget? Undrar även hur man får bort själva teleskopet från styrstången, har kikat lite på sprängskisser men blir inte riktigt klok på dem

vettiga svar och tips skulle vara guld värt!!! tack på förhand! :)

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Japp, bytte styrstången på min crossfire -10 i höstas,

Ta bort styret och plasten som sitter överkablarna som går in under styret, under där så sitter det en låsring som man enkelt pillar bort med en skruvmejsel, sen är det bara till å dra upp låsmekanismen till höjaren så lyfter man bara av den från styrstången :)

Edit: läste lite för snabbt, ja det går fint att ta en styrstång från en äldre m/cf utan teleskop.

tyckte det var enklast att ta bort dynan och lossa tanken från pyramiden och dra tanken bakåt sen måste man in med en lång hylsa längst upp i tunneln framför drivaxeln för att lossa styrstången, bara att fråga om det inte går nå bra för dig :)

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Tack för svaren! Okej så du tyckte alltså de var enklast att ta bort dyna/tank. hade jag inte ens tänkt tanken på :) har bytt styrstång på en firecat tidigare, de var ju sjukt mkt enklare.

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
har kört på sven-falas linje att ta bort tank å dyna. men hur fan får jag bort tanken?! dyna å allt är borta å men får inte loss den. hur gör jag?!

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
tanken sitter med 2 skruvar längst bak ,samma som dynan om man har den korta m-dynan, sen lossar man muttrarna där klämman till styrstången går, viker bort hållaren till kylarpåfyllningen, sen bör det bara vara att dra tanken bakåt har jag för mig, dra den så långt det går så bör det bli så pass stort mellanrum mellan tanken och "pyramiden" så man får upp styrstången

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
fick upp den just efter jag skrev! men tack iaf! :) var smidigare än jag trodde att ta "bakvägen" :)