Frågot ang. drivhjul Arctic f6

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Man brukar inte behöva No slip på Firecat pga. boggie gemometrin ger drivhjulen bra grepp i mattan, trots vanliga drivhjul
Man kan ofta köra med så slapp matta så att den tar i tunneln innan det rappar.
Sen så ger ju no slip extra marginaler men det är ju en del bök och kostnad att byta drivhjul.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Man brukar inte behöva No slip på Firecat pga. boggie gemometrin ger drivhjulen bra grepp i mattan, trots vanliga drivhjul
Sen så ger ju no slip extra marginaler men det är ju en del bök och kostnad att byta drivhjul.

Håller inte riktigt med där.. på min F7 skaffa jag nonslip för mattan rappa om jag inte spännde mattan som en fiolsträng. iof e det mer pulver i f7an än f6an men ändå, jag hade nog slängt på nonslip så man kan ha mattan ganska löst spänd.

Om det blir aktuellt med nonslip du ska ha 9t 27mm axel, sen behöver du fila lite på plast klossarna längst fram på boggien

Ondagubben

Aktiv medlem
Håller inte riktigt med där.. på min F7 skaffa jag nonslip för mattan rappa om jag inte spännde mattan som en fiolsträng. iof e det mer pulver i f7an än f6an men ändå, jag hade nog slängt på nonslip så man kan ha mattan ganska löst spänd.

Om det blir aktuellt med nonslip du ska ha 9t 27mm axel, sen behöver du fila lite på plast klossarna längst fram på boggien
Well! Dock har jag inte lust att slänga ut pengar på no-slip tyvärr. Har hört att det ska gå fint om man spänner den mycket. Och som du sa, det är ju mera pulver i f7an.

Ondagubben

Aktiv medlem
Låter bra det! Får väll lov att spänna mattan som fan istället då. Är fan värt det att spara ca 1200 kr med min låga penning kurs :p
Orkar inte heller pressa om drivaxeln lol..
Men tack för svaren! Blir mattan som jag länkade! Tror ni att det är bra grepp med den?!

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Iofs. har jag 10 kuggars hjul, tycket inte att jag har mycket spänt utan rapp.
Tror att det beror på mattan en del.
Med originalmattan så rappade det en del när mattan vart slut.
Då vart den som en gummi snodd och töjdes rejält när man gasade.
Med nya mattan så försvan det problemet.

Ondagubben

Aktiv medlem
Iofs. har jag 10 kuggars hjul, tycket inte att jag har mycket spänt utan rapp.
Tror att det beror på mattan en del.
Med originalmattan så rappade det en del när mattan vart slut.
Då vart den som en gummi snodd och töjdes rejält när man gasade.
Med nya mattan så försvan det problemet.
Okej, är det original 10 kugg på f-serien 03-06?
Den rappar/kuggar bara ibland då det går väldigt tungt.. Jag har original 35mm (Nyskick) Vad har du för matta nu då? Den nya alltså?!

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
En Ripsaw 32:a med 102 spikdubbar, greppar bra på hårt, mindre bra i lössnö.
Det är bara 10 t på -03, de andra har 9t drivhjul.
Min original matta separerade, då vart det trubbel men innan det var det ok.