Framvagn / skidor

ChristerBysse

Medlem
13 jan 2014
36
0
1
Valbo
Funderingar på att bygga en egen framvagn a"la skinz . Någon som har eller funderar över samma . Sett att någon annonserar på blocket om våran egen framvagn ? . Vill ha lite mindre tryck på skidorna och bättre burkningsförmåga .

ChristerBysse

Medlem
13 jan 2014
36
0
1
Valbo
Tängte att ! ! . min fundering kring det hela grundar sig i den lite framtunga nytron , om skidorna flyttas fram så flyttas en del vikt bakåt på den baklätta nytron , min nytro är lättare än en skido xrs i bak men tyngre i fram - detta förhållande bör ändra sig drastiskt med den typen av framvagn . Jag har ej kört någon nytro med skinz framvagn men en med timbersleds a-armar på och där märker jag ingen skillnad alls!. 10 k för dom är dyrt men om det är stor förbättring är det värt det tror jag .

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Nej han hade ombygd original. Den kändes mycket mer kursstabil vid skrå körning och dök inte ner på samma vis. Tror den vart typ 37" bred. Tror han hade simonz gen2 skidor.

ChristerBysse

Medlem
13 jan 2014
36
0
1
Valbo
Kan vara läge att bygga en jigg och sätta ihop några a-armar och prova mån tro , Hur ska vinklarna stå ? eller får jag prova mig fram och se .

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Jag byggde om min framvagn. Fota och mät, plocka bort dämpare och studera framvagnsgeometri en stund. Sen är det bara att kapa och bocka org armarna, punkta och testa sig fram. Ingen jätte grej egentligen, men ett par kvällar i garaget kostar det:) Det är det värt, blir en helt annan skoter!

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Klart bästa skidorna på Nytro är Simons gen3! Kanon på led och överlägsna i lössnö :) och sågar man ur utsidan en bit längst bak så lägger du ner den ännu lättare. Jag har mått på det om någon vill ha:)
Byggde en kopia på Skinz Black project av min x-ride förra året med skinz 39 tums a-armar, fotsteg, ja rubbet,
Det är en grym skillnad på maskin och du lägger ner den som vilken lössnö maskin som helst.
Jag såg även att NTC modshop har börjat sålt deras egna framvagn dock 36 tum och den sägs vara grym.

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Klart bästa skidorna på Nytro är Simons gen3! Kanon på led och överlägsna i lössnö :) och sågar man ur utsidan en bit längst bak så lägger du ner den ännu lättare. Jag har mått på det om någon vill ha:)
Då har du med andra ord testat alla, hur är SlyDog Powderhound jämfört med Simmons Gen3?

Just pulling your legs, kunde inte låta bli, det finns inte en modell som är bäst alltid, då skulle alla Nytro vara exakt lika inställda skidtrycksmässigt, alla skulle köra likadant och snöns bärighet skulle inte variera.

Personligen ska jag testa SlyDog i år, har kört med Simmons några år, på Apexen grymma, på Nypexen lite väl aggressiva, för mig.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Jag har testat c&a pro mtx,slp pp, slydog och Simmons på både m800 och Nytro x-ride 162 (ombyggd ) och som jag glömde skriva enligt min smak är Simmons gen 3 bästa alternativet! De känns mera exakta i lössnö och lättstyrda på led och skotern går dit man vill utan problem. Men Slydog skidorna ska få en andra chans på mitt Iqr bygge nu för de passar stuket bättre. Tur man har på lager. :)