Framvagn Yamaha Nytro -08

Fladde

Medlem
14 nov 2007
26
0
1
Umeå
Har precis köpt mig en nytro 08 och förstått att dom ska vara ganska orolig i framvagnen. Eftersom det fortfarande finns tid att skruva innan snön lägger sig ordentligt tänkte jag se om man kan få bukt på problemet. Jag letar alltså efter tips på åtgärder som går att göra för att få skotern optimal till vintern. Mountain skidor sitter monterade tänkte även beställa nya bussningar och schimsa dämparna.

Tack på förhand
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Man kan svarva av 2.5 mm på övre kulleden så att spindeln lutar in mera. finns lite info på nätet, http://www.ty4stroke.com/viewtopic.php?t=54683
Detta har oftast gjorts på 08:eek:rna. Kan även rekommendera att schimsa om dämparna om det inte är gjort, blir en helt annan maskin då. Personligen så älskar jag mountain skidorna
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Svetsa in en förstärkning i subframen om du ändå river ner framvagnen, det finns bilder här på forumet.
Kontrollera och byt ut/uppgradera bussningarna i framvagnen på samma gång antingen till lagerbrons eller till nylatron, dessa går bra att göra själv om du har svarvmöjlighet.
 

Fladde

Medlem
14 nov 2007
26
0
1
Umeå
Tack för svaren får ta och börja riva framvagnen senare i veckan! är det några utav bussningarna som är bättre än dom andra eller är det bara att få dit några hårdare?
 

Fladde

Medlem
14 nov 2007
26
0
1
Umeå
Är det någon som har någon bild på hur man ska svarva ner den övre kulleden? jag kan tyvärr inte få fram bilden i länken du skickade... fundera även på om någon har tips på hur tjock plåt man bör ha när man ska förstärka subframen?
 

merasnö

Medlem
26 okt 2011
14
0
1
Även Yamaha har Oilite bussningar till Nytro, 829:- för alla 12.
Har själv beställt men inte fått dem än dock.
 

Fladde

Medlem
14 nov 2007
26
0
1
Umeå
Tack för dom snabba svaren! Nya bussningar är på plats och kullederna är nersvarvade. Lyckades få tag på en 2mm plåt här om dagen så ska se till att förstärka subframen någon kväll framöver. Är det någon som sitter på några länkar eller råd om shimsning utav dämparna så får ni gärna dela med er :)
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag skickade mina dämpare till Kn-racing, kanske inte billigaste men jag vart supernöjd med resultatet.
Av dem så får du ett formulär där du fyller i vikt, körstil , användningsområde osv.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Kan oxå rekommendera att skicka dämparna till KN Racing, blir en helt annan maskin med omschimsade dämpare. Jag har deras Pioneer perfermance kit i boggien men fram så uppgradera jag till Float 2. Nu känns det som att skotern har fjädring,
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Tack för dom snabba svaren! Nya bussningar är på plats och kullederna är nersvarvade. Lyckades få tag på en 2mm plåt här om dagen så ska se till att förstärka subframen någon kväll framöver. Är det någon som sitter på några länkar eller råd om shimsning utav dämparna så får ni gärna dela med er :)
Ser att du bor i Umeå. Snacka med Robert på RMC Autotech angående schimsning. Du kommer inte att bli missnöjd. Du når honom på 090-147270 eller 070-3147200.