Framvagns bussningar

Firefighter

Medlem
27 jan 2008
44
1
1
Björbo
Är det inte knepigt att yamaha efter 4 år inte lärt sig o göra riktiga bussningar i a-armarna.Nu har min x-ride gått 60 mil och man kan röra a-armarna ganska mycket i sidled.Jag upptäckte det i dag när skotern kom hem från första servicen.Så nu har jag beställt riktiga bussningar från NTC

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hade du kört ett konkurrerande märke (say no more, de blir så tjuriga) så hade du vid det här laget varit inne på din 3:e variatorrem i stället. ;)

Men visst, inte är det bra.

Firefighter

Medlem
27 jan 2008
44
1
1
Björbo
Jag ägde en xtx i fjol och den var precis lika, sen så byter dom ut dom på garantin och efter x antal mil så är det lika igen.

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Det borde väl inte ha så stor betydelse om man har ett glapp i längsled? Inte i mitt huvud iallafall. Eller märker du detta på något sätt när du kör?

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Yamahas bussningar glappar då de är nya...
Jag gjorde följande:
Svarvade nya bussningar i nylon med lite för trångt innermått, gjorde även de övre bussningarna dubbelt så breda då det utan problem får plats.
Pressade i bussningarna i armarna.
Bearbetade sedan bussningens inre hål med en brotch (hålet blir annars orunt när du pressar i bussningen)

Har nu kört 150mil med dessa bussningar och framvagnen är fortfarande totalt stum.

Vill någon ha en uppsättning sådana bussningar så får ni hojta till! Jag måste dock bearbeta hålet med bussningen i a-armen.

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Vet att nytron har problem med framvagnen, men något roligt hände här om veckan på yamahacenter. Jag kikade runt på skotrar och fick för mig att jämföra 2 skotrar som stod brevid varandra, en -04 warrior 900mil och en -09 summit 290 mil. Warriorns glapp om man drar skidorna mot varann och trycker ut dom igen var mm nästan obefintligt medans Summiten hade fem-sju cm... Summiten kändes som dinkytoys i jmf. Jag skrattade för mig själv och var nöjd resten av dagen