Framvagnsdämpare AFS-chassiet, lossa fjädrarna?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Tjena!

Nu har sommarmeket smygstartats, Jag har rivit ut boggie, matta, drivaxel, transmission, dämparna i framvagnen och även lossat styret för att bygga en styrhöjare.

Två hjul i boggien måste bytas, och en bussning till ett av vändhjulen, nya fjädrar behövs, och jag ska tillverka lite värre fjäderspännare. resten var i nog bra skick för ett par säsonger till. Drivhjulen var helt slut men lagren på drivaxeln var i prima skick.

När jag rev loss styret och kollade lite noggrannare, så såg jag att gasvajern delar sig till 3 vajrar, varav EN går ned mellan förgasarna, en liten undran är vart den går?

Och sen undrar jag om dämparna i framvagnen, jag verkar behöva fjäderspännare för att kunna få loss brickan som håller ihop fjädrarna på dämparen. Kan det vara så att dämparen inte öppnar helt som den ska? att den kärvat ihop? det finns inget dämpar stopp och framvagnen var långt från högsta läget.

Kom gärna med tankar, tips och väldigt gärna svar.

//Dennis

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Sv: Framvagnsdämpare AFS-chassiet

skulle väl tippa på att gasvarjern som går mellan förgasarna är till oljepumpen.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.287
86
48
Övik
Ja, du måste ha fjäderspännare till dämparna och det är helt normalt. Det är dämparna som ska begränsa hur långt från chassiet framvagnen ska gå

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Tack för svaren! då är nyfikenheten för tillfället stillad =D

Nu är det bara att sitta och vänta på beställda delar och hoppas de inte kommer för tidigt, skulle vara smärtsamt om man fick ihop skotern igen för tidigt, jobbigt att vänta på skoterföre i juni hehe =D

//Dennis