Framvagnsproblem gammal Ski-Doo!

Trapper500GL

Ny medlem
13 dec 2010
4
0
1
Örnsköldsvik
Hej.

Har en -87:as Trapper 500 GL (samma kaross som Ski Doo Nordik) som jag har bekymmer med skidorna/styrning.

Det sitter bladfjädring på varje skida så som många äldre skotrar och från denna anordning går en axel genom buken och in i motorrummet. Axeln har splines och ska passa i ett fäste som vrids från styrstaget + en led.

(Jag är dålig på att förklara men ni som mekat i detta vet säkert vad jag menar.)

I detta fäste ska axeln med splines igenom och passas in i dennes splines. Och utanpå låser man med bult + att en bult dras från sidan så att fästet klämms fast runt axeln.

Problemet är att splinesen verkar slut och hela framvagnen med skida och allt börjar leva ett eget liv och det uppstår glapp i styrningen. Man kan vrida skidan hur man vill i sidled.

Tidigare ägare verkar ha vetat om problemet eftersom man borrat ur 3 hål i ytterkanterna för att dra ner skruvar/tappar för att fixera axeln (kila fast den).
Men dessa har börjat glappa i sina hål också och fästet låter axeln glappa fram och tillbaka. Skidan blir lös.

Verkar vara svårt att få tag i begagnade reservdelar och nya delar verkar inte ens existera.

Hur ska jag lösa detta??????????? Jag kan ta en bild om ni inte fattar!!

Tacksam för er hjälp!