Freeride dör vid ca 115km/h

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Min Freeride 2021 dör nästan vid ca 115km/h och det händer varje gång för att sen fungera normalt när hastigheten sänks.
Den svarar inte jämt heller när man kör lugnt och trycker gasen i botten den som nästan bluddrar men från stillastående när man gasar fullt går den som den ska.
Övervarvar ej, bytt stift men blev lite bättre men gör samma sak.

Nån som haft liknande problem med 850?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.773
845
113
Kramfors
De låter som de äldre -2016 800 e-tec då vikterna va för lätt då kunde de missa redan vid 7000 varv i vissa fören. Man fick endera klicka om till mer driv på primärens klickfunktion, eller mer riktigt byta till tyngre vikter. Fenomenet vart att motorn varvade upp för fort så ecu boxen trodde remmen gått av eller slirade, de va en säkerhetsfunktion mot remhaveri. De va alltså inte toppvarvsskyddet som hoppade in. 850 borde ha samma uppvarvningsskydd tycker man. Men att den ska lägga av vid 115 knyck borde inte ha med uppvarvsskyddet att göra såvida den inte varvar upp för fort även runt 115 knyck? Men däremot att du hör bludder från lägre fart runt 7000v när du drar på stämmer med för snabb uppvarvning. Hur fort ska en Freeride gå innan den går i varvstoppet, gör de runt 125-130?
Följdfråga hur högt i varv är varvstoppet satt till på 850?
Om du inte får fler tips så klicka primärvariatorn så den växlar på lägre varv.
 
Last edited:

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
De låter som de äldre -2016 800 e-tec då vikterna va för lätt då kunde de missa redan vid 7000 varv i vissa fören. Man fick endera klicka om till mer driv på primärens klickfunktion, eller mer riktigt byta till tyngre vikter. Fenomenet vart att motorn varvade upp för fort så ecu boxen trodde remmen gått av eller slirade, de va en säkerhetsfunktion mot remhaveri. De va alltså inte toppvarvsskyddet som hoppade in. 850 borde ha samma uppvarvningsskydd tycker man. Men att den ska lägga av vid 115 knyck borde inte ha med uppvarvsskyddet att göra såvida den inte varvar upp för fort även runt 115 knyck? Men däremot att du hör bludder från lägre fart runt 7000v när du drar på stämmer med för snabb uppvarvning. Hur fort ska en Freeride gå innan den går i varvstoppet, gör de runt 125-130?
Följdfråga hur högt i varv är varvstoppet satt till på 850?
Om du inte får fler tips så klicka primärvariatorn så den växlar på lägre varv.
Varvstoppet är på 8600rpm, varvar jag upp jätte försiktigt på en älv, sjö myr så tvekar den vid ca 6000-7000rpm för att sen komma (tiden är svår att sia om) Står jag helt still så och ger gärnet typ när man ska lös så tvekar den aldrig. Vet inte hur fort den ska gå innan varvstoppet ska slå in. Har ju garanti så i värsta fall får dom fixa den. Mattan är ju en med 63,5mm kammar, original är det 76mm.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.773
845
113
Kramfors
Ok om den inte missar från låg fart om du ger järnet så är de inte uppvarvskyddet som slår till. De brukar bara slå till när mattan spinner lös på ovanligt halt underlag. Om du inte kan smyga upp i fart är de mer motorfel. En snabb Googling på usa forum så läser man om stupningar missningar sok "bogging". på många e-tec 850. Men de lilla jag läste va tidigare årg än 2021 där många fick uppdat mappar. De va mest bekymmer på vissa höjder ,de fanns låglandsmapp och höghöjdsmapp och allt va de va. Jag oprkade tyvärr inte söka mer så du bör nog lämna in den.
Om ingen har mer tips så googla på e-tec summit och Freeride boggin problem .Då kommer du in i trådar där man både pratar om mappningsbekymmer och variator berkymmer typ att de varvar upp för fort och därmed sänker tändningen som skydd.
En fråga till,,,,Kan du smyga upp den i högre fart än 115 knyck? Jag menar om du sakta trycker full gas för att hindra mattspinn.
De tycks ska varva allt från 7900-8150v helst på alla underlag och farter vid full gas. Högre varv än 8150 ger bara förluster låter de som, väldigt lika äldre 800an. Men om den varvar till 8200-8300 i bara någ sekund är inga problem de brukar snarare va bra för att snabbare komma upp i max effektvarvtal typ 8100v.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Ok om den inte missar från låg fart om du ger järnet så är de inte uppvarvskyddet som slår till. De brukar bara slå till när mattan spinner lös på ovanligt halt underlag. Om du inte kan smyga upp i fart är de mer motorfel. En snabb Googling på usa forum så läser man om stupningar missningar sok "bogging". på många e-tec 850. Men de lilla jag läste va tidigare årg än 2021 där många fick uppdat mappar. De va mest bekymmer på vissa höjder ,de fanns låglandsmapp och höghöjdsmapp och allt va de va. Jag oprkade tyvärr inte söka mer så du bör nog lämna in den.
Om ingen har mer tips så googla på e-tec summit och Freeride boggin problem .Då kommer du in i trådar där man både pratar om mappningsbekymmer och variator berkymmer typ att de varvar upp för fort och därmed sänker tändningen som skydd.
En fråga till,,,,Kan du smyga upp den i högre fart än 115 knyck? Jag menar om du sakta trycker full gas för att hindra mattspinn.
De tycks ska varva allt från 7900-8150v helst på alla underlag och farter vid full gas. Högre varv än 8150 ger bara förluster låter de som, väldigt lika äldre 800an. Men om den varvar till 8200-8300 i bara någ sekund är inga problem de brukar snarare va bra för att snabbare komma upp i max effektvarvtal typ 8100v.
Nä den som stryper (dör) när man kommer upp i ca 115-120km/h varje gång, inget annat händer.
Nånå dom får fixa det under servicen.