Frestad att byta skoter.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Kom i kontakt med Lynx Adventure Grand Tourer 4-tec 1200 (jäkla långt namn..) på skoterns dag. Har idag en Polaris FST Cruiser och vill inte köra fast som förra vintern.

Jämförde motsvarande maskiner.
RS Venture TF - börjar kännas gammal.
BearCat - för tung och ful
TX1 LXR - för lite matta och ful.
Widetrack - njaa.. lite som BearCat
Ski-Do grandouring 1200 - för lite matta.
Expedtition 1200 - För bruksig och 21000 extra för en winsch (jämför mot Adventuren)?

Men Lynx tror jag har rätt skoter för mig.
En renodlad touring med ordentlig matta och stor fyrtaktare.
Och som vanligt måste man köpa grisen i säcken om man ska vara säker på att få tag i en.

Har inte ens suttit på en så jag är glad om någon ger mig lite info och erfarenheter innan jag skriver på.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Prata med folk förra året som kört Expedition 1200 alla säger den går så mjuk dom var riktigt nöjda prata med en som har Expedition 600 SDI han hade provat sa vilket jävla ösa det är i 1200 har själv beställt en Expedition 1200 ska få hämta ut den den här veckan så går och väntar med spänning dom ska ringa vilken dag jag får hämta den. skillnad mot Lynxen varför den är dyrare. packlåda,bukskydd,frontbåge,vinch,större batteri,extra 12voltsuttag,skydd över styrhöjan allt är standard. har nu en Expedition V-800 så ska bli kul och få se skillnad

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Det låter bra. Sen har Lynxen pps-boggien och det passar mig då jag ska använda den till touring. Skulle få packlådan och bukskyddet inpå och ett bra pris på inbytet, Cruisern.
Känns som en bra deal. Trots att Cruisern är stor lyckas min flickvän alltid se till att packlådan är inbäddad av renskinn. Nu kommer det finnas plats en stund tills hallspegeln ska med. Ja, det blir nog deal. Om handlarn lyckas gräva fram en ska jag tillägga.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Kan skriva här direkt jag varit och kört hoppas han ringer idag så jag får hämta min maskin börjar bli sugen på en test runda.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kör själv Renegade 1200, och kan intyga att det är en fantastisk motor, sjukt stark redan från tomgång, och riktigt bra klipp genom hela registret... Inte på något sätt jämförbar med V-800'an. Bra köp!!

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Och handlarn hittade sista Adventuren 1200 som var obokad :) Jag slog till. Boxen och bukskyddet bjussade han på och fin rabatt på kapell och boxräcket.
Nu gäller det bara att det kommer en meter snö till jul. Förra året tog vi oss inte till stugan förrän nästa dag då grannen kört upp ett spår med 5-9an.

Det här ska bli en rolig vinter :)

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Fan vad skoj vi kommer ha. hoppas det blir en långt vinter med mycket snö blir för mig fara ut och köra på Torsdag hinner inte i morgon men torsdag och helgen blir det varje dag ensväng. sen är ledigveckan slut.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Då har man vart och hämtat en Expedition 1200 vilket ösa i motorn blir och fara i morgon på en lite längre runda och köra men känns då jätte bra första känslan redan varit och bogserat hem en Lynx det första jag fick göra när jag lasta av den från släpet.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Ha, ha. Här i umeå finns det då ingen snö än. Antar du bor långt uppi lanne ?
Och jäklar vad snabbt det det gick, handlarn har sålt min Cruiser och jag har inte ens hämtat den från sommarförvaringen.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Nästan i Kiruna har vart nu och kört till svärfar och visa han blev jävla sugen kör själv yamaha i morgon blir det koppla på nilapulka och lasta in ungarna och fara till kojan var en riktigt kul maskin och köra svarar direkt på gasen. vilket steg från å haft en Expedition V-800

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Blev en 7mil idag vilket fin skoter och köra var sen ensam med tjejen och blåste på lite fjädringen är mycket bättre än på Expedition V-800 är nöjd med köpet och motorn blir jag bara mer nöjd med ju mer jag kör vilket ösa V-800 känns ju nu som en traktor.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Snoddas, då ska du veta att motorn inte "släpper" ordentligt förrän runt 100 mil.

Ditt leende kommer att växa...

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Har ju nu bara provat lite vill ju köra in den lungt och sen låta även remma hinnan nöta in sig men var tvungen prova lite och vilket gas svar i motorn. kommer bli en trevlig vinter